Запасите от газ в европейските страни постепенно се изчерпват. За спешното им попълване са необходими нови запаси, които не търпят отлагане. Танкерите на Съединените щати вече са се отправили към европейските страни за тази цел, съобщава Financial Times.
Корабите спешно се обръщат и се насочват към някои европейски страни. Според източника танкерите правят остри завои в обратна посока.
Танкерите, превозващи втечнен природен газ, променят курса си в Атлантическия океан и се насочват към Европа, тъй като собствениците на товари се стремят да спечелят от удара на пазара от загубата на газови потоци от руски тръбопроводи през Украйна.
Най-малко седем товара LNG , напускащи САЩ, са направили остри завои от първоначалните си маршрути и са се насочили на север този месец, според фирмата за данни за стоки ICIS.
Шест кораба са се насочили към нос Добра надежда и Азия, докато друг е бил на път за Колумбия, но всички сега се движат към европейски пристанища, показват данните.
Отклоненията подчертават как европейският пазар на газови доставки все още се променя от почти тригодишната война на Русия с Украйна. Русия спря газовите потоци през Украйна в началото на месеца, докато студеното време изчерпва европейските хранилища с най-бързите темпове от енергийната криза през 2022 г.
Цените в Европа останаха високи поради изтичането на транзитната сделка за Украйна в средата на зимата, когато търсенето на газ е най-високо. По-рано тази седмица фючърсите на TTF, регионалният бенчмарк, достигнаха 50 евро, близо до най-високите си нива от октомври 2023 г.
Повишаването на цените предлага възможности за по-големи печалби за компаниите и търговците в сравнение с изпращането на техните товари до Азия, където търсенето е по-ниско и цените са потиснати.
Изпращането на американски втечнен природен газ към Европа през януари, а не към Азия, би довело до $5,3 милиона по-високи печалби на товар, изчислява фирмата за данни Spark Commodities.
Отклоненията се случват, „тъй като рентабилността на доставките до Североизточна Азия остава ограничена“, каза Касим Афган, анализатор в Spark Commodities.
Съдовете заедно превозват около 500 000 тона LNG, според доставчика на данни Kpler. Това би възлизало на около 0,5 процента от втечнения природен газ, внесен от блока миналата година.
Търговецът може да отклони товари от първоначалното им местоназначение, като плати глоба за анулиране на доставката, или все пак може да достави първоначалния клиент, като изпрати друг товар. В някои случаи товарите нямат зададени дестинации, когато напускат товарното пристанище и могат да решат дестинацията си по средата на своето пътуване.
Два от отклонените товари сега се насочват към Турция, според ICIS. Това позволи на терминалите за внос там и в Гърция да превърнат втечнения природен газ обратно в газ, „след което да го изпратят по тръбопровод в Югоизточна Европа, зоната, която е най-засегната от края на украинските транзитни потоци“.
Европа все повече разчита на способността си да привлича втечнен природен газ след загубата на руски газ през Украйна, тъй като тя изчерпва своя газ в хранилищата. Газовите хранилища на ЕС са били пълни с 59% към понеделник, с 15% под същото време миналата година, според индустриалната организация Gas Infrastructure Europe. По-студеното време допринесе за по-бързото изтегляне.
Международната агенция по енергетика прогнозира тази седмица, че по-ниските доставки на руски тръбопроводен газ ще допринесат за 15-процентно увеличение на вноса на LNG в Европа.
„Глобалният баланс на газовия пазар остава крехък“, се казва в доклад на МАЕ. Въпреки че спирането на руски газ през Украйна не представлява непосредствен риск за сигурността на ЕС, „то може да увеличи изискванията за внос на LNG и да затегне пазарните основи през 2025 г.“, добавя той.
Ако нивата на съхранение бъдат силно изчерпани през зимата, Европа може да се сблъска с по-високи цени на газа през лятото, за да помогне да плати за възстановяване на запасите.
Energy Aspects, консултантска компания, очаква европейските газови запаси да спаднат до 38 милиарда кубически метра до края на март, около 35 процента от общия капацитет за съхранение. Той също така прогнозира, че около 35 процента от доставките за попълване през лятото ще бъдат LNG.
„Всяко голямо прекъсване на глобалното снабдяване с LNG или бавно нарастване на новите съоръжения за износ, влизащи онлайн в САЩ, или структурен растеж на азиатското търсене може да подкопае това натрупване на запаси“, каза Джеймс Уодъл, ръководител на европейския газ и глобалния LNG в Energy Аспекти. Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.