Руският олигарх Роман Абрамович е спестил милиони евро чрез схема, която лъжливо класифицира пет от суперяхтите му като търговски кораби, установи разследване. Стратегията, разработена от неговата мрежа, позволи на милиардера да избегне плащането на ДДС в европейски страни, където неговите лодки получават услуги като зареждане с гориво.
Частните кораби подлежат на данък върху продажбите, който обикновено се налага от около 20% от членовете на ЕС. Въпреки това, пет от суперяхтите на Абрамович - включително The Eclipse, която на определен етап беше най-голямата в света - заобиколиха изискването между 2005 и 2012 г., като твърдяха, че се отдават на клиенти.
Съвместно разследване на BBC, Guardian и Бюрото за разследваща журналистика разкри, че това всъщност не се е случило.
Лодките са били наети и управлявани от Blue Ocean Yacht Management, базирана в Кипър компания, контролирана от Абрамович. След това тази фирма ги отдава под наем на “клиенти“. Изтекли файлове от Кипър показват, че всички клиенти са регистрирани на Британските Вирджински острови компании, собственост на самия Абрамович, съобщава Euronews.
В изявление адвокатите на руския милиардер казаха, че той винаги е търсил и действал в съответствие с експертни данъчни и правни съвети. Те допълниха, че клиентът им не е знаел за схемата и отрекоха да носят лична отговорност.
NEW: A Cypriot company ultimately owned by Russian billionaire Roman Abramovich set up a fake superyacht rental business in an apparent attempt to dodge at least 14 million euros in tax, leaked emails show.
Our latest #CyprusConfidential story👇https://t.co/lsAYdKGLp8
— Organized Crime and Corruption Reporting Project (@OCCRP) January 28, 2025
Уговорката беше изрично изложена в имейл, изпратен през 2005 г. от директора на Blue Ocean Джонатан Холоуей, който наскоро каза пред BBC, че не може да се очаква да помни “индивидуалните обстоятелства на всеки кораб, който някога съм управлявал“.
В бележката Холоуей пише: “Искаме да избегнем плащането на ДДС върху покупната цена на яхтите и, когато е възможно, да избегнем плащането на ДДС върху стоките и услугите, предоставени на яхтите.
“Нашата структура трябва възможно най-ясно да разделя различните страни, така че следовател, който проверява нашата операция, да я види като легитимна структура. Но всички ние трябва да признаем, че решителен следовател може в крайна сметка да открие, че това е вътрешна структура с възможните последствия, които биха произлезли от това.
Европейските власти бяха предприели действия срещу Blue Ocean в миналото, но не изглеждаха напълно запознати със схемата за яхти.
През 2015 г. прокурорите в италианското пристанище Триест се опитаха да възстановят 500 хиляди евро от Blue Ocean за предполагаемо неплатени такси за зареждане с гориво.
Делото беше прекратено, след като сътрудниците на Абрамович заявиха, че яхтите му се използват за търговски цели.
През 2012 г. властите в Кипър оспориха претенциите на фирмата за освобождаване от ДДС с аргумента, че тя дължи над 14 милиона евро неплатен данък между декември 2005 г. и август 2010 г.
Адвокатите на компанията оспориха това, но върховният съд на Кипър отхвърли жалбата им миналия март. Четири месеца по-късно Blue Ocean беше разпуснат.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.