IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

И Сърбия зове за бойкот на големите вериги магазини заради високите цени

Инициативата първо беше стартирана в Хърватия

Снимки: Getty

Снимки: Getty

Асоциацията за защита на потребителите "Ефектива" призова хората в Сърбия да бойкотират пет големи търговски вериги заради прекомерно високите им цени.

От "Ефектива" казаха, че е нормално цените да се повишават заради инфлацията, но не и със сумата, която е отразена на цените в магазините.

Инициативата за бойкот първоначално беше стартирана от хърватската група за правата на потребителите Halo, Inspektore (Здравей, инспекторе) в края на януари. Групата обяви едноседмичен бойкот на няколко вериги.

Движението се разпространи и в други страни от Западните Балкани, включително Босна и Херцговина, Черна гора и Словения.

"Успехът на бойкота зависи от няколко фактора", казва Велко Миюшкович, професор в Икономическия факултет на Белградския университет, пред Euronews.

По думите му факторите включват продължителността на бойкота, нивото на колективни потребителски действия и реакцията на търговската верига на бойкота.

Той добави, че експертите настояват за разследване и анализ на изчисляването на свръхстойностите, като според него трябва да стане ясно "къде има увеличение на цената, което кара крайните потребители да плащат значително повече за определен тип продукти тук (в Сърбия) в сравнение с други страни".

Експерти казаха, че пътят към намаляване на цените в магазините зависи от правителството. Само те могат да въведат субсидии за основни хранителни стоки, да улеснят навлизането на нови продавачи на пазара и да намалят зависимостта от вносни стоки чрез насърчаване на местното производство.

Колко въздействащ е бойкотът?

Доклад на хърватската данъчна администрация показа, че бойкотът в Хърватия е довел до спад на продажбите с 53% в сравнение с предходната седмица.

Редакторът на списание Nova Ekonomija Александър Милошевич каза, че "производителите и търговските вериги виждат, че имат властта да диктуват, че могат да държат високи цени и че потребителите са готови да ги платят, докато на някои други пазари потребителите не са склонни да плащат повече и търсят по-ниски ценови маржове."

Той добави, че потребителският бойкот има потенциала ефективно да насърчи магазините да намалят цените си.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата