Ключова предпазна система е била изключена на хеликоптера на Сухопътните сили на САЩ „Блек хок“, който се сблъска с пътнически самолет на „Американ Еърлайнс“ миналата седмица край американската столица Вашингтон, убивайки 76 души, заяви председателят на сенатската комисия за търговия Тед Круз, цитиран от Ройтерс.
Според Круз хеликоптерът е бил с изключена автоматична система за зависимо наблюдение-излъчване, което обаче е допустимо при военните летателни апарати.
„Това е било тренировъчна мисия, така че не е имало належаща причина, свързана с националната сигурност, системата да бъде изключена“, заяви Круз по време на пресконференция на Националния съвет по безопасност на транспорта (НСБТ) и Федералната авиационна администрация (ФАА).
При най-смъртоносната въздушна катастрофа в САЩ от повече от 20 години, която се случи миналата седмица, самолетът и хеликоптерът се е сблъскаха и паднаха в река Потомак. Хеликоптерът е летял на около 30 метра над максимално допустимото за този маршрут, съобщи по-рано НСБТ.
Системата за зависимо наблюдение-излъчване е усъвършенствана технология за проследяване на местоположението на летателните апарати. Круз отбеляза, че хеликоптерът има и транспондер, така че е щял да се появи на радара, но въпросната система е значително по-прецизна.
ФАА съобщи, че е започнала да проверява летищата с голям обем смесен трафик на хеликоптери и самолети, след като Круз каза, че е поискал преглед на сигурността.
След катастрофата ФАА наложи значителни ограничения за полетите на хеликоптери около столичното летище „Роналд Рейгън“ поне до края на февруари и две от по-рядко използваните писти остават затворени. Когато полицейски, медицински или президентски транспортни хеликоптери трябва да използват въздушното пространство, цивилни самолети нямат право да бъдат в същата зона, според инструкциите на ФАА.
Председателят на НСБТ Дженифър Хоменди каза пред репортери, че според записа на глас в пилотската кабина пилотът на хеликоптера е носел очила за нощно виждане. Тя също каза, че хеликоптерът е бил изваден от река Потомак и вероятно ще минат няколко дни, преди службата да потвърди, че системата за зависимо наблюдение-излъчване на хеликоптера е била изключена по време на катастрофата.
(БТА)