IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

ЕС трябва да даде тласък на глобалната климатична инерция, за да запълни празнината, оставена от Тръмп

Европа има потенциала да играе важна роля, но ще трябва да действа бързо

Reuters

Reuters

Откакто председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен беше преизбрана миналия юли, нейното послание за бъдещето на зеления преход беше ясно и последователно: Ще продължим да следваме целите на Европейския зелен пакт и ще предложим силна сделка за чиста промишленост, съчетавайки декарбонизацията с промишлената конкурентоспособност, за да гарантираме, че това ще се случи.

И с новата администрация във Вашингтон изпълнението на тези две обещания е по-важно от всякога. Програмата на президента на САЩ Доналд Тръмп за изкопаемите горива може да е в интерес на Америка, но със сигурност няма съдържание за беден на изкопаеми горива континент като Европа. А ускоряването на декарбонизацията е единственият структурен начин за намаляване на енергийните разходи на блока и повишаване на енергийната сигурност.

Също така е важно да запомним, че докато президентството на Тръмп поставя нови предизвикателства, то предоставя и нови възможности - като се започне със сектора на чистите технологии, който то хвърли в дълбока несигурност.

Европа има потенциала да играе важна роля тук, но ще трябва да действа бързо, да бъде умна и по-единна от преди, пише в анализа си Politico.Новият Competitiveness Compass е първа стъпка в тази посока, идентифицирайки споразумението за чиста промишленост като един от трите стълба на новата стратегия за конкурентоспособност на ЕС, наред с иновациите и икономическата сигурност. Въпреки това е крайно време ЕС да превърне стратегическото си планиране в реални действия.

Разбира се, ще придобием повече яснота относно това, което предстои, когато сделката за чиста промишленост и пакетът за опростяване на Омнибус най-накрая бъдат пуснати на 26 февруари. Те ще ни кажат колко далеч е готов да стигне ЕС, за да изпълни зелените обещания на фон дер Лайен.

И като се има предвид продължаващото напрежение между онези, които искат да запазят климатичните амбиции на Европа, и онези, които биха искали да преосмислят съществено въпроса - или да "поставят на пауза" - не можем да приемем резултата за даденост.

Ето защо, преди очаквания вълна от предложения, бихме искали да предложим две ключови области на фокус, които биха могли да помогнат за разплитането на посоката на движение на блока.

Първо, когато става въпрос за споразумението за чиста промишленост, предлагаме да разгледаме финансирането. Просто казано, невъзможно е да има солидна чиста индустриална стратегия без надеждни инвестиции, които да я подкрепят.

Въз основа на предишни анализи на Комисията можем да преценим, че постигането на целите на сделката може да доведе до допълнителни годишни инвестиции от порядъка на 50 милиарда евро до 2030 г. И въпреки че тази цифра изглежда значителна, тя всъщност може да е доста консервативна, тъй като не взема под внимание потенциалната цена от ескалиране на глобалното търговско напрежение или програмите за преквалификация, необходими на работниците по време на прехода.

Очаква се частният сектор да достави по-голямата част от необходимите инвестиции, но публичният сектор ще продължи да играе важна роля в намаляването на риска и подпомагането на отприщването на частния капитал. И това ще бъде трудно, тъй като както ЕС, така и националните политици ще се изправят пред нарастващи ограничения, като края на пакета за възстановяване NextGenerationEU, липсата на зелено разделяне в реформираната фискална рамка на блока и нарастващия натиск за пренасочване на публичните ресурси към отбраната.

Второ, с Омнибусния пакет за опростяване, препоръчваме да проверите дали “опростяването“ е равносилно на премахване на зелените разпоредби.

Повторното отваряне на основния текст на важни екологични разпоредби — неща като Директивата за надлежна проверка на корпоративната устойчивост, Директивата за докладване на корпоративната устойчивост или Регламента за таксономията — неизбежно ще смекчи значително тези разпоредби. Това ще удари инвеститорите, които бързо започнаха да се адаптират към новата регулаторна рамка, както и трети страни, които вече започнаха да следват примера на ЕС. По същество това би компрометирало дългосрочната регулаторна стабилност и доверието в политиката, които са ключови за частните инвеститори.

Следователно би било по-разумно Комисията вместо това да се съсредоточи върху целенасочени действия на техническо ниво на тези регламенти — като цялостната рамка стане по-проста, по-ясна и следователно по-ефективна.

Този пакет може да е вътрешен, но ще има международни последици по отношение на надеждността на европейската политика в областта на климата. Разводняването на тези разпоредби би причинило големи щети на репутацията на ЕС — и би подхранило глобалните антиклиматични политически импулси във време, когато блокът трябва да ръководи глобалната климатична инерция, за да запълни празнината, оставена от Тръмп.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата