IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Airbus отлага плановете си да лети с водороден самолет до 2035 г.

Решението на производителя на самолети е пречка за надеждите на авиационната индустрия да постигне нетна нула

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Airbus отложи плановете си да лети със самолет, задвижван с водород, до 2035 г. в пречка за надеждите на авиационната индустрия да постигне нетна нула, пише Financial Times.
Решението за изоставяне на крайния срок за самолетите с малък обсег беше предадено на персонала в четвъртък. Airbus отказа да коментира конкретно изявление на френските профсъюзи, в които се казва, че пускането в експлоатация е забавено с пет до десет години.
Компанията неотдавна във вторник каза пред Financial Times, че „2035 г. остава амбицията“ за самолета, след като тази седмица европейските авиокомпании намалиха амбициите си за ролята на водорода за достигане на нетна нула до 2050 г.
В петък Airbus заяви, че водородният самолет се „очаква да се появи по-късно от 2035 г.“. Той каза, че остава „отдаден на своята цел да пусне на пазара търговски жизнеспособен самолет, задвижван с водород“.
Компанията обаче заяви, че признава, че „разработването на водородна екосистема – включително инфраструктура, производство, дистрибуция и регулаторни рамки – е огромно предизвикателство, което изисква глобално сътрудничество и инвестиции“.
Последните развития, добавя той, „показват, че напредъкът по ключови фактори, особено наличието на водород, произведен от възобновяеми енергийни източници в мащаб, е по-бавен от очакваното“.
Airbus е много по-настроен от американския съперник Boeing относно потенциала на водорода да помогне за декарбонизирането на емисиите от летене. Инженерите в компанията работят върху няколко различни концепции за нулеви емисии, всички от които разчитат на водород като основен източник на енергия от 2020 г. насам.
Синдикатът също така каза, че Airbus е посочил, че ще намали бюджета, предназначен за своите водородни инициативи с 25 процента, и планира да прекрати плановете си за тестване на двигатели с водородни горивни клетки на модифициран A380 superjumbo.


Гийом Фори, главен изпълнителен директор на Airbus, призна предизвикателствата миналия месец, като каза, че „не е достатъчно да имаш самолет, ако нямаш инфраструктура, нямаш водород на точното място, в точното време, в точното количество и на точната цена“.
В актуализация на пътна карта за нетно нула, публикувана във вторник, пет групи от авиационната индустрия заявиха, че очакват самолетите, задвижвани с водород, да са отговорни за само 6 процента от нетните намаления на емисиите до 2050 г., което е спад от 20 процента през 2021 г.
Вместо това индустрията разчита все повече на „устойчивите авиационни горива“ за намаляване на емисиите. Те могат да бъдат направени от култури, отпадъчно олио за готвене и други суровини за неизкопаеми горива и могат да намалят нетните емисии на CO₂ с около 70 процента в сравнение с реактивното гориво. Но такива горива са по-скъпи и в момента се произвеждат само в много ограничени количества.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата