Разполагането на нов безпилотен самолетоносач на Иран трябва да се разглежда като първата от поредица стъпки напред за военноморските му сили.
По-рано този месец Корпусът на гвардейците на ислямската революция на Иран (КГИР) постигна важен етап и увеличи военноморските си способности, когато прие доставката на първия си самолетоносач за дронове и хеликоптери с традиционна летателна палуба. Миналия четвъртък IRGC официално въведе в експлоатация Shahid Bahman Bagheri (C110-4) на церемония в пристанищния град Бандар Абас, пише в статия за The National Interest Питър Сучиу, автор от Мичиган. Той е сътрудничил на повече от четири дузини списания, вестници и уебсайтове с над 3200 публикувани статии в продължение на двадесетгодишна кариера в журналистиката.
Макар че далеч не е толкова способен, колкото дори самолетоносачите на Военноморските сили на САЩ, построени преди Втората световна война, той е забележителен скок напред за Ислямската република. Наречен на Шахид (мъченика) Бахман Багери - офицер от IRGC, убит по време на ирано-иракската война - корабът всъщност не е специално построен самолетоносач, а по-скоро преоборудван контейнеровоз. Той следва пускането на вода на Shahid Mahdavi (110-3), друг транспортен кораб, преустроен във фактически самолетоносач.
По-новият плоскодънен кораб е оборудван с летателна палуба, която е „частично конзолно изнесена над левия му борд, и рампа за „ски-скок“, която помага на самолетите с фиксирани крила да излитат“, съобщава международната фирма за военни анализи Janes.
Трябва да се отбележи, че Техеран по същество следва примера на САЩ, Обединеното кралство и Япония в годините след Първата световна война, когато други кораби са били преустроени в самолетоносачи.
USS Langley (CV-1/AV-3) е преоборудван през 1920 г. от колайдера (кораб за превоз на въглища) USS Jupiter (флотски колайдер № 3), докато истински „специално построените“ самолетоносачи се появяват на сцената едва с появата на HMS Hermes на Кралския флот и Hōshō на Императорския флот на Япония.
За разлика от тях, по време на Студената война страни като Индия и Китай стартираха програмите си за самолетоносачи, като закупиха пенсионирани плоски кораби от други държави. Едва през последното десетилетие Пекин и Ню Делхи построиха свои собствени самолетоносачи. Дори и тогава възможностите на тези бойни кораби изостават от тези на ядрените кораби от класовете „Нимиц“ и „Джералд Р. Форд“ на ВМС на САЩ.
И все пак по-важният момент е, че Техеран също не е похарчил милиарди долари, но въпреки това новият плавателен съд все още може да бъде използван за изстрелване на произведените в Иран безпилотни летателни системи (БЛС). Безпилотните летателни апарати и другите безпилотни системи са области, в които близкоизточната държава е постигнала значителен и вероятно обезпокоителен напредък.
❗️The 🇮🇷IRGC Navy has received the Shahid Bahman Bagheri UAV carrier. pic.twitter.com/i0LUcnTo4E
— 🪖MilitaryNewsUA🇺🇦 (@front_ukrainian) February 6, 2025
Фактът, че IRGC разполага с военни кораби с какъвто и да е размер, които могат да изстрелват самолети, трябва да се разглежда като сериозна грижа, тъй като ще позволи на Техеран да дрънка със саби в целия регион и извън него. Това е и огромна пропагандна победа за Ислямската република и нейните регионални съюзници и пълномощници.
Близкоизточната теокрация започна своя план за военна самодостатъчност преди повече от три десетилетия и се стреми да произвежда на вътрешния пазар подводници, изтребители, танкове, ракети и безпилотни самолети.
„Оперативният обсег от 22 000 морски мили позволява на самолетоносача да изпълнява мисии в продължение на цяла година в далечни води, без да е необходимо да зарежда гориво“, заяви контраадмирал Алиреза Тангири на церемонията миналата седмица, според доклад на Naval News.
„Добавянето на този кораб към флота на ВМС на IRGC бележи значителна стъпка в укрепването на отбранителните и възпиращите способности на Иран в далечни води, като същевременно допринася за защитата на националните интереси на страната.“
Не е ясно дали способностите са преувеличени, но както писа Брандън Джей Уейхърт за The National Interest миналия месец, Техеран е превърнал контейнеровоз в самолетоносач и „значително е увеличил проекцията на военноморската си мощ на ниска цена“.
Иран би могъл да разположи плавателния съд сравнително далеч от бреговете си и потенциално да наруши търговското корабоплаване в Персийския залив, Арабско море, Ормузкия проток, пролива Баб ел-Мандеб, Червено море, а може би дори и по-далеч в Индо-Тихоокеанския регион. Това трябва да се разглежда като първата от поредица стъпки напред за Иран, а не като последната или единствената стъпка в тази посока.
В същото време „ Шахид Бахман Багери “ все още не е истински самолетоносач - нито пък КСИР разполага с други средства, за да формира нещо близко до ударна група на самолетоносач (CSG).
Както подчертава Вайхерт, „този нестандартен кораб има, разбира се, и недостатъци. Въпреки че е безумно евтин и дава на иранските въоръжени сили значителен тласък на възможностите, корабът първоначално не е бил проектиран като военен.
Следователно корабът има присъщи ограничения. Това е особено вярно в светлината на сериозната липса на защитен ескорт на иранския самолетоносач.“
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.