IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Как всички оцеляха при самолетната катастрофа в Торонто?

И какво може да е причинило инцидента?

Снимка: Reuters

Снимка: Reuters

Видео и данни от въздушната катастрофа в Торонто позволиха на авиационни експерти да спекулират каква е причината пътническият самолет с 80 пътници да се преобърне при кацане. Полетът на Delta, управляван от местния превозвач Endeavour Air, се блъсна на земята при твърдо кацане заради трудни метеорологични условия на летище Pearson, което изглежда причини срутване на шасито и счупване на дясното крило.

Ранните спекулации сред пилотите относно причината за катастрофата бяха съсредоточени върху възможни резки промени в скоростта или посоката на силния вятър, известен като срязване на вятъра. Въпросите са съсредоточени върху неуспеха на самолета CRJ-900 да се изравни малко преди тъчдаун.

Контролната кула разреши на двумоторния самолет да кацне след нормален инструментален подход към обърнатата на югозапад писта 23. Екипажът вече знаеше, че духа силен вятър от запад, с пориви до 33 възела. Контролерът актуализира пилотите за последния вятър в стандартното съобщение за разрешение.

Самолетът се е спускал по-бързо от нормалното, докато е преминавал на 150 метра над земята, според данните, които предава по това време.

Видео от камера за видеонаблюдение в края на пистата показва как самолетът се спуска стабилно, поне докато колелата не ударят пистата. Тогава дясното му крило леко се накланя. Пламъци избухват, когато самолетът се обръща.

Пилотите трябваше да се справят със значителен компонент на страничния вятър отдясно. Те е трябвало да се стремят да се изправят точно преди кацане след заход с нос, насочен надясно. От видеото не става ясно дали те са направили това.

Пилоти, запознати с построения в Канада Bombardier CRJ-900, казаха, че поривите на страничния вятър биха били близки до границата от 25 възела за кацане. Ледените условия може допълнително да са намалили ефективните граници за страничния вятър на самолета.

След като беше почистена от тежък сняг, условията на пистата бяха докладвани като код 5/5/5, което означава, че цялата й дължина е засегната от умерено количество уплътнен и сух сняг. Сухата писта се оценява на 6/6/6. Снегът по краищата на пистата беше намалил нормалната й ширина. Имаше сняг и видимост от шест мили, според данните на летището. Тези условия са рутинни през канадската зима.

Нямаше обяснение защо шефът на пожарната на летището каза на медиите, че "не е имало страничен вятър", когато самолетът се е разбил. Това беше в противоречие с автоматизираните излъчвания на летището и съобщението на контролната кула секунди преди кацането.

„Когато ударихме, беше супер трудно“

Пътниците потвърдиха тежкия тъчдаун. 

„Ударихме се супер силно. Колесниците се удариха в земята и самолетът тръгна настрани“, каза един от тях пред телевизия CNN.

Разследващите ще могат да установят точно какво е причинило това. Пилотите се съсредоточават върху възможните резки промени във вятъра и информацията от пилота при управлението, докато гледат неуспеха на самолета да забави скоростта на потъване преди докосване. Съвременните самолети и летища разполагат с оборудване за откриване на резки изменения на вятъра, които бяха причина за големи катастрофи преди модерната технология.

„Само като гледам видеото, скоростта на снижаване е почти непроменена преди докосването и изглежда висока“, пише бивш пилот на CRJ на сайта Aviation Herald. Друг анонимен пилот коментира: „Сега, когато летим с по-големи самолети, нашето правило номер едно е: „Не закъснявайте“.

Светът на авиацията омаловажава значението на предупреждението към екипажа на CRJ от контролера за възможен „страничен удар на глисадата“, тъй като чакащ самолет е бил пред антените, които предават сигналите, които определят инструменталния подход. Такива предупреждения за възможно „отклонение“ на сигнала са рутинни.

Участващият самолет, CRJ-900, е удължена версия на пътническия самолет CRJ-700, който се разби след сблъсък с хеликоптер над Вашингтон миналия месец. До този инцидент той имаше безупречно досие за безопасност и не е имал фатални инциденти от въвеждането му през 2001 г.

Как всички на борда оцеляха?

„Случилото се е наистина невероятно“, казва журналистът и лицензиран пилот Дан Ронан пред BBC, посочвайки, че корпусът на самолета е останал непокътнат.

Той подчертава значението на удароустойчивите 16G седалки на самолета, които според него са били „проектирани да поемат много тежки удари“.

Други коментатори също приветстваха характеристиките за безопасност на самолета. Анализаторът на CNN и бивш инспектор на FAA Дейвид Соуси казва, че самолетът се е разпаднал, както е трябвало, като отделянето на крилата е спряло разкъсването на фюзелажа.

„Дори дизайнът на облегалката на седалката или масичката с табла е част от начина, по който обмисляме да направим това оцеляемо пространство“, казва Греъм Брейтуейт, професор по безопасност и разследване на произшествия, пред BBC. „А предпазните колани са толкова важни – те са най-важното нещо, което спира хората да бъдат хвърляни из кабината.“

Стюардесите също бяха похвалени за това, че бързо са свалили всички от обърнатия самолет. Аварийните екипи на земята бяха наречени "герои" от шефа на летището, след като достигнаха мястото на катастрофата за няколко минути.

Чарлз Бремнер е активен пилот от 1983 г

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата