Лидерите на Европейския съюз (ЕС) с право са се съсредоточили върху смекчаването на щетите, които новата търговска война на Вашингтон заплашва да нанесе на техните икономики. И все пак сред хаоса има възможност, която не бива да пропускат - такава, която може да им помогне да решат някои неотложни финансови проблеми, пише Bloomberg.
Трудно е да се надценят ползите, които САЩ са извлекли от решението на своите бащи-основатели в края на 18-ти век да предоставят на своята хазна правомощието да издава федерални задължения и да събира данъците, за да ги плати. Оттогава държавните ценни книжа на САЩ се превърнаха в убежището, където светът държи парите си. Те формират основата на капиталовите пазари на Америка, улеснявайки инвестициите във всичко - от инфраструктура до изкуствен интелект.
Икономическата политика на новата администрация може да подкопае този специален статут. Необмислените, хаотично наложени тарифи ще подхранят инфлацията и несигурността, което ще направи държавните ценни книжа по-рисково предложение. Ако Конгресът направи данъчните облекчения от 2017 г. постоянни, емитирането на многотрилионни дългове, необходимо за финансиране на зеещия бюджетен дефицит, ще натовари допълнително пазара на държавен дълг, който вече показа признаци на напрежение.
Нищо от това не предвещава нищо добро за САЩ или световната икономика. Но създава възможност: ако някой друг субект може да създаде висококачествен, високо ликвиден безопасен актив, който да се конкурира с държавните облигации, той може да извлече някои от огромните финансови предимства, на които САЩ отдавна се радват.
Тук се намесва ЕС. Той трябва да събере стотици милиарди евро през следващите години, за да инвестира в обществени блага в целия ЕС, включително по-силна защита срещу воюваща Русия, по-добра инфраструктура и по-екологична икономика. Освен това отчаяно се нуждае от общ сигурен актив, който да помогне за обединяването на нейните фрагментирани, неразвити капиталови пазари. Облигациите на ЕС, подкрепени от общите фискални ресурси на неговите държави-членки, биха могли да предложат решение на всички тези проблеми.
ЕС не винаги се е отличавал по фискални въпроси. Еврозоната почти се раздели на части през 2010 г. заради прекомерното заемане на Гърция. Но досега блокът винаги се справяше с мъка и наскоро прие подобрена рамка , за да държи дълговете и дефицитите под контрол. Бюджетите на неговите държави-членки са много по-близо до баланса от този на САЩ. Освен това има известен опит в емитирането на съвместен дълг, като е набрал стотици милиарди евро по своята програма NextGeneration, предназначена да подпомогне възстановяването от пандемията.
Политическите пречки изобилстват. Северните страни членки, особено Германия, се притесняват от свободното каране. Ползите от разходите за отбрана, например, не е задължително да бъдат разпределени справедливо между членовете на ЕС: Някои са по-близо до Русия; някои ще получат повече военни поръчки от други. Такива проблеми могат да бъдат решени чрез съсредоточаване на всяка взаимно финансирана инвестиция върху обществени блага, общовалидни за ЕС (помислете за въздушна отбрана или борба с изменението на климата) и чрез формиране на различни коалиции за различни цели. В идеалния случай ЕС би определил специфични приходи за изплащане – облигациите за зелен преход , например, биха могли да бъдат подкрепени с приходи от разширена система за търговия с емисии.
Европейската комисия (ЕК) трябва да предложи нов дългосрочен бюджет тази година, което може да е подходящо време. Европейските лидери все повече признават, че не могат да се справят с инвестиционните предизвикателства без по-голямо сътрудничество. Ако могат да демонстрират политическа воля за набиране на необходимия публичен капитал, частният капитал ще последва. Може никога да няма по-добър шанс.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.