Докато светът се разделя на два враждебни лагера, един в полза на Илон Мъск и един против, младите мъже от Шанхай знаят на чия страна са.
„Мисля, че той е визионер“, казва 25-годишният Марк Танг, който се разхожда с облеченото си в розово куче и 23-годишната си приятелка пред китайски комплекс за бързо хранене. „Неговите идеи са за бъдещето.“
Трябва да се признае, че комплексът беше в сърцето на територията на Мъск. Зад Танг, опашки от доставчици на мотопеди чакаха, за да занесат обяд до фабриките, които се простират на миля след миля наблизо, в гигантски индустриален парк на юг от града.
Много от тези низове от елегантни, ниско разположени сиви единици са производствените мощности на Мъск, където се сглобяват половината автомобили Tesla в света. Бройката им е близо милион годишно. Много от тях се изнасят, но останалите се продават в Китай, където Tesla печели една четвърт от глобалния си доход - около 22 милиарда долара годишно.
Други звена са собственост на компании доставчици на Tesla, логистични фирми или отделни компании, които заедно наемат десетки хиляди хора.
Тези млади мъже може да не са "петролхедс" - няма директен китайски превод на термина и във всеки случай той е остарял тук - но те, от друга страна, могат да ви изнесат цяла лекция за живота на батерията, спецификациите на бордовата конзола и интериорния дизайн. Електрическите автомобили са бъдещето и Мъск е техният пионерски лидер.
„Tesla беше водещата марка“, казва 23-годишният Нейтън Хуанг, наскоро завършил колеж, с възхищение. Самият той кара различен, местен модел. „Родителите ми го купиха за мен, така че не можех да споря, когато казаха, че местната марка е по-разумна.“
Но във всеки случай той смяташе, че Мъск е продължил напред, концептуално. „Сега всичко е свързано със SpaceX“, каза той. „Това е страхотна компания.“
За него, и още много други младежи, Макар Мъск да е легенда, автомобилите на Tesla са почти история, стара шапка, както казва Хуанг.
Любовта към Мъск в Китай не е само от млади мъже. Мъск описа приятелството си със страната като взаимен фен клуб и е топло посрещнат от китайските лидери, въпреки че отношенията на Пекин с Белия дом са вледенени.
Всъщност, Мъск е изправен пред редица разклонения в резултат на ролята си в администрацията на президента Тръмп, а някои и поради променящото се лице на самия Китай. В четвъртък вечерта беше разкрито от The New York Times, че Мъск е бил поканен да получи брифинг в Пентагона относно военно планиране от вида, който обикновено е запазен за длъжностни лица с разрешение за сигурност от най-високо ниво. Според информацията той е трябвало да разгледа тайни планове за евентуална война с Китай, където Мъск има широки интереси отвъд дори Tesla.
Неговата агенция SpaceX внася компоненти на стойност милиарди долари от Китай, който той редовно посещава за срещи с висши лидери, включително миналата година с премиера Ли Цян. Самият Мъск се срещна с президента Си в Сан Франциско през ноември 2023 г.
Белият дом потвърди срещата в Пентагона, но горещо отрече тя да засяга Китай. Независимо от това, дори служителите на Мъск посочват противоречия между декларираните политики на Тръмп - ограничаване на Китай, мита върху вноса - и личните и бизнес интереси на Мъск.
Малко след като Тръмп встъпи в длъжност през януари, главният финансов директор на Tesla, Вайбхав Танеджа, предупреди инвеститорите, че предложените от президента на САЩ тарифи неизбежно ще удари крайния резултат на компанията. Танеджа продаде акциите си на Tesla за 4,5 милиона долара, откакто отправи това предупреждение, тъй като цената им падна на фондовите пазари.
Спорът около брифинга на Пентагона отразява по-широко разделение в администрацията, между онези с глобални финансови интереси като Мъск, които например подкрепят имиграцията, която помага на Силиконовата долина, „китайски ястреби“, които искат Тръмп да се съсредоточи върху противодействието на Китай и амбицията му да „обедини“ Тайван и почитателите на „Америка на първо място“, които не искат нито едното, нито другото.
Мъск се застъпи за по-добри отношения с Китай и отразява говорещите точки на Комунистическата партия за Тайван, сравнявайки статута му с този на Хаваите в САЩ.
Мъск се сблъсква с проблеми с Tesla, тъй като се разсейва от работата си за Тръмп, както и от аргументите в X, социалната медийна платформа, която купи и която превърна в изход за политическите си идеи, и SpaceX.
Продажбите на Tesla спадат в Америка и Европа, а колите изглежда са обект на вандалска кампания за директни палежи, тъй като онези, които не харесват политиката на Мъск, си отмъщават.
В Китай продажбите също спадат - с 49% през февруари в сравнение със същия месец миналата година — но по друга причина. Експерти, включително собственият фен клуб на Мъск в Шанхай, казват, че причината се дължи само на конкуренцията - китайските производители са наваксали.
„По отношение на своите AI компоненти Tesla е надмината от китайските местни марки“, казва Хуанг.
28-годишният Чен Диан също се съгласява, че Tesla е изпреварена по отношение на комфорт, производителност и цена.
„Tesla вече не може наистина да се сравнява с нашите модели", казва той.
Чен е работил за близък доставчик на Tesla, така че следи внимателно тези неща. „Батерията й е доста добра, но общата й рентабилност изостана.“
Всъщност само тази седмица BYD, базираната в Шенжен фирма, чиито продажби надминаха тези на Tesla, за да я превърнат в най-популярния производител на електрически автомобили в света в края на миналата година, представи нова система за петминутно зареждане, която според нея може да победи тази на Tesla или която и да е друга електрическа кола.
Други технологични разработки през последните седмици изнервиха Америка, като въздействието на Deepseek, моделът с изкуствен интелект от висок клас и с ниска цена, чието стартиране доведе до спад в цената на акциите на американските конкуренти през януари. Идеята автомобилите от Китай да надминат Америка, където колата е цар, може да е твърде тежка за понасяне.
За китайците обаче тези проблеми се разглеждат през практическа, а не политическа призма. Като се имат предвид ограниченията върху способността им да оказват натиск върху собственото си правителство, те едва ли ще разглеждат американската политика твърде внимателно. Онези, които бяха готови да коментират представянето на Тесла – преобладаващо мъже – със сигурност не бяха убедени от мнението на някои американци, че поведението на Мъск в Белия дом е толкова крайно и противоречиво, че той трябва да е станал „или нацист, или луд“.
„Той не може да е толкова ядосан, ако е най-богатият човек в света“, казва 34-годишният Луо Шуангкуан, който работи за фирма, доставяща машинни части на Tesla. "Той има харизма, има успех и иска да превърне Starlink в глобална телефонна услуга. Не е ли страхотно?"
Зад него безшумно бръмчаха електрически коли. Мъск е всичко друго, но не и беззвучен, но той говори с по-мек глас, когато посещава Пекин, отколкото в Белия дом.
Китайските лидери имат и други причини да го харесват. Затварянето на алтернативни медийни гласове като Радио Свободна Азия и Гласът на Америка като част от съкращенията на федералните разходи зарадва Пекин – и двете подчертаха политиките на Китай за правата на човека.
„Имате толкова много фенове тук, в Китай“, каза Рен Хонгбин, ръководител на органа за насърчаване на търговията в страната, на Мъск, когато го посрещна в Пекин миналата година.
„Чувствата са реципрочни“, отговори Мъск. „Аз съм голям фен на Китай.“
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.