Белият дом стеснява подхода си към митата , които трябва да влязат в сила на 2 април, вероятно пропускайки набор от специфични за индустрията мита, като същевременно прилага реципрочни налози върху целеви набор от нации, които представляват по-голямата част от външната търговия със САЩ, пише The Wall Street Journal.
Президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви своя краен срок 2 април за „Ден на освобождението“ за САЩ, когато той ще въведе така наречените реципрочни мита, които се стремят да изравнят митата на САЩ с митата, налагани от търговските партньори, както и митата върху сектори като автомобили, фармацевтични продукти и полупроводници, които той многократно каза, че ще бъдат въведени в този ден.
Тези специфични за сектора мита обаче няма вероятност да бъдат обявени на 2 април, каза служител на администрацията, който каза, че Белият дом все още планира да разкрие действието за реципрочни тарифи на този ден, въпреки че планирането остава променливо. Промяната беше съобщена по-рано от Bloomberg.
Съдбата на секторните мита, както и митата за Канада и Мексико, които според Тръмп са оправдани от трафика на фентанил, остава несигурна.
Фокусът на реципрочните действия сега изглежда по-целенасочен, отколкото се смяташе първоначално, според хора, запознати с планирането, въпреки че все още ще удари страни, които представляват по-голямата част от вноса на САЩ.
Сега администрацията се фокусира върху прилагането на мита към около 15% от нациите с постоянни търговски дисбаланси със САЩ – това, което се нарича „мръсни 15“, както каза министърът на финансите Скот Бесент миналата седмица. Тези нации, които според Бесент представляват по-голямата част от външната търговия на САЩ, ще бъдат особено силно засегнати от по-високи мита, казаха хора, запознати с въпроса, въпреки че други нации също могат да получат по-скромни мита. Администрацията не е посочила държавите.
Очаква се целевите нации да бъдат близки до тези, посочени от търговския представител на САЩ в известие на Федералния регистър миналия месец, което насочи коментаторите да се съсредоточат върху нации с търговски дисбаланси със САЩ, като Австралия, Бразилия, Канада, Китай, Европейския съюз, Индия, Япония, Южна Корея, Мексико, Русия, Виетнам и други, каза човек, запознат с плановете.
Въпреки че ще удари по-голямата част от вноса, идващ в САЩ, подходът на администрацията към „мръсните 15“ все още е по-тесен, отколкото много наблюдатели очакваха, когато Тръмп нареди на федералните агенции да създадат реципрочни мита през февруари, насочвайки ги да оценят търговските отношения с почти всеки търговски партньор на САЩ. Преди това Белият дом обмисляше групирането на търговските партньори в три нива на високи, средни и ниски мита, но през последните седмици се отказа от този план в полза на предоставянето на индивидуален тарифен номер на всяка целева нация.
Независимо от това, планът на администрацията за 2 април може да повиши митата върху най-значимите търговски партньори на САЩ до нива, невиждани от десетилетия, а хора, запознати с планирането, казаха, че целевите нации могат да очакват да получат значително по-високи мита.
Екипът на Тръмп би могъл да въведе митата в сила почти веднага на 2 април, използвайки спешните икономически правомощия на президента, казаха хора, запознати с дискусиите, подчертавайки, че окончателните решения не са взети. Това би било промяна от февруари, когато служител на Белия дом каза, че доклад, очертаващ реципрочни тарифи, може да бъде публикуван този ден, но налагането ще дойде по-късно.
Смяната на администрацията идва след седмици на трудни разговори както с търговските партньори, така и с американските индустрии. Длъжностни лица от Канада и Мексико казаха, че им е казано, че няма начин да избегнат реципрочните мита преди 2 април, въпреки че се надяваха Тръмп да бъде отворен за намаляване на митата чрез преговори след тази дата.
Миналата седмица Тръмп каза на ръководителите на петрола по време на среща в Белия дом, че не иска да прави изключения от митата, според човек, присъствал на срещата, но каза, че ще обмисли случайни такива.
Някои лобисти съветват клиентите си да се обърнат директно към висшите служители на Белия дом или търговията, за да обяснят как митата може да се отразят на бизнеса им и ако са в състояние да преместят производство обратно в САЩ през следващите шест месеца, тогава да поискат отсрочка.
Компаниите просто отчаяно търсят яснота.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.