Моя О’Съливан погледна в шкафовете си и видя проблем: крема сиренето, пастата за зъби, водата за уста, уискито и безалкохолните напитки бяха американски. Трябваше да си тръгнат.
„Вече не купувам сирене Филаделфия (крема)“, казва О’Съливан пред CNN. „Нито пък Oreos.“
Oral-B и Listerine бяха заменени в шкафчето й в банята, докато Jack Daniel’s и Coca-Cola бяха заменени в шкафа й за напитки.
29-годишната О’Съливан преподава история и английски на ученици в Килкени, Южна Ирландия. Но като промени списъка си за пазаруване, тя се надява да даде урок на 77 милиона американци, които гласуваха за избирането на президента Доналд Тръмп за втори мандат.
„За мен е много разочароващо да видя, че половината Америка избира Тръмп“, казва тя. "Американците не научиха урока си от първия път. За съжаление трябва да има последствия."
Докато търговската война на администрацията на Тръмп с Европейския съюз се засилва, в цяла Европа се просмуква вълна от реципрочен икономически национализъм, а О’Съливан е част от малка, но всеотдайна група, която се надява да нарани Съединените щати отказвайки да им даде парите си.
Тръмп каза, че от 2 април ще бъдат обявени редица нови мита върху стоки, идващи в САЩ от цял свят като част от неговия пакет от реципрочни мита. ЕС е готов да отприщи свои собствени контрамерки, включително по-високи мита върху американско уиски, мотоциклети, бира, птиче месо, говеждо месо и продукти като соя, домати и малини.
Но протестирането срещу администрацията на Тръмп е по-трудно в Европа, отколкото беше преди осем години. Европейските лидери положиха големи усилия, за да изградят мостове с Тръмп, нетърпеливи да избегнат тежестта на неговия режим на митата или да го насочат към приемливи резултати в Украйна и Газа. И във въздуха се усеща умора.
„Много хора просто са малко изтощени този път“, признава О’Съливан.
„Първият път (избирането на Тръмп) хората бяха възмутени и си помислиха, че могат да отвърнат на това и да спечелят“, казва Зоуи Гарднър, говорител на базираната в Обединеното кралство протестна група Stop Trump Coalition. Сега хората се чувстват по-малко уверени в способността си да се противопоставят на това.“
Работят ли бойкотите?
Джеймс Блеклидж, 33-годишен пощальон в Бристол, Англия, също е направил жертви. Подобно на О’Съливан, той се е обърнал към местно произведена, макар и по-скъпа алтернатива на "Филаделфия".
„Като чудовище унищожавам майонезата“, признава той, но спрял да купува Hellmann и започнал да си прави сам: „Имам малък блендер, доста лесно се прави.. От време на време си вземах кафе от Макдоналдс, което вече не правя."
Бирите Sierra Nevada също са в канализацията. И той не е сам.
„Много мои приятели, на които съм споменавал това, казват, че го правят от известно време“, казва той. „Те вече бяха спрели (да купуват американски продукти), когато Тръмп беше избран.“
О’Съливан и Блеклидж не крещят напразно. Техният гняв се споделя от мнозина в социалните мрежи и двамата са обменили идеи онлайн за това как да изразят мнението си.
А гладът за отпор на американските корпорации е очевиден. Най-големият търговец на дребно в Дания, Salling Group, въведе черни стикери във формата на звезда на етикетите на супермаркетите по-рано този месец, които показват дали даден продукт е произведен в Европа. Заплахите на Тръмп да анексира Гренландия, която е автономна територия на Дания, разгневиха много датчаните.
„Наскоро получихме редица запитвания от клиенти, които искат да купуват хранителни стоки от европейски марки“, написа главният изпълнителен директор на Salling Group Андерс Хаг в LinkedIn. „Нашите магазини ще продължат да имат марки на рафтовете от цял свят и винаги ще зависи от клиентите да избират.“
Шведска Facebook група, призоваваща хората да бойкотират американските стоки, има 81 000 членове. Датският еквивалент има 90 000. Всеки час хората питат дали тяхната храна за кучета, сода, сирене или шоколад са свързани със САЩ и търсят алтернативи.
Твърде рано е в администрацията на Тръмп да каже дали тези усилия ще повлияят на износа на произведени в Америка основни продукти за Европа. Ранните икономически протести в цяла Европа са случайни и не са обхванали значителна част от населението, но надвисналата заплаха от нови мита втвърди решимостта на някои групи и организации да купуват артикули, произведени в ЕС, вместо американски версии.
Предишни, по-широко разпространени икономически бойкоти в Европа, като неотдавнашните кампании за избягване на компании с връзки с Русия и Израел след техните офанзиви в Украйна и Газа, набраха желаещи последователи и претендираха за успех в подтикването на някои компании да прекъснат връзките си с тези страни, но дешифрирането на тяхното икономическо въздействие е трудно.
„Международните конфликти често провокират призиви за бойкот, насочени към чуждестранен противник, но дали потребителите наистина участват е постоянен въпрос“, пишат изследователи от Университета на Вирджиния в проучване от 2016 г.
Тяхната работа наистина установи, че в САЩ потребителите „намалиха покупките си на марки супермаркети с френско звучене“ в резултат на спора между Вашингтон и Париж относно войната в Ирак. Друго проучване, което анализира движенията за бойкот в САЩ между 1990 и 2005 г., установи, че тези усилия могат да повлияят на репутацията на компаниите, дори и да не навредят на крайния резултат.
Но независимо дали ще се наложи или не, О’Съливан не се обезсърчава, когато става въпрос за Тръмп.
„Гласуваме с парите си... Дори и да няма значение, просто не искам парите ми да подкрепят икономиката му.“
Тръмп остава като цяло непопулярен в Европа и проучванията показват, че изборната му победа е навредила на настроенията на континента към Америка. Но огромните демонстрации, които посрещнаха президента при пътуванията му през първия му мандат, бяха заменени от частични протести, по-видими в кухненските шкафове, отколкото по градските тротоари.
В Лондон гигантска демонстрация обхвана града в навечерието на посещението на президента през 2018 г.; около 250 000 души са били на площада, според организаторите, докато балонът „Бебе на Тръмп“, с оранжев цвят и висок 20 фута, изобразяващ президента, стискащ мобилен телефон и носещ огромна пелена, плавал в небето над главата.
„Не знам дали същият брой хора ще излязат на улицата този път“, признава Гарднър от коалицията „Спрете Тръмп“, която организира този протест и се формира отново след преизбирането на Тръмп, за да пази британската опозиция срещу администрацията.
Вместо това демонстрантите се опитват да бъдат креативни. Бяха организирани протести пред шоурумите на Tesla в Обединеното кралство, за да се противопоставят на участието на собственика Илон Мъск в администрацията. Но по-малко от 20 души се появиха на едно събитие в събота в Лийдс, Северна Англия, според снимки, публикувани от организаторите, илюстриращи борбата за мобилизиране на британците досега през втория мандат на Тръмп.
Продажбите на Tesla са намалели в Европа, откакто Тръмп пое управлението – Tesla регистрира само 9 913 нови единици през януари на целия континент, спад от 18 121 миналия януари, според фирмата за анализ на автомобили JATO – въпреки че групата отбелязва, че предстоящото пускане на нейния актуализиран Model Y вероятно ще помогне за възстановяване на продажбите.
Тръмп скоро ще посети Обединеното кралство на второ държавно посещение. Този път поканата от крал Чарлз III беше разгърната радостно от британския министър-председател Кийр Стармър в Белия дом и беше посрещната с мълчание у дома. Но изблиците във Вашингтон събуждат гнева в Европа.
„Тази среща (с Володимир Зеленски) в Овалния кабинет беше истинска точка на отвращение и хората почувстваха, че трябва да направят нещо“, отбелязва Гарднър, който казва, че гневната тирада на Тръмп срещу украинския президент е предизвикала скок в имейлите и обажданията към групата против Тръмп.
На следващия ден дясно ориентираният таблоид Daily Mail оглави първата си страница с призиви „Спрете държавното посещение за „побойника“ Тръмп“ – изненадващ вик за вестник, който е по-благосклонен към неговия вид политика от повечето британски издания.
Гарднър подкрепи икономическите бойкоти на американските стоки и казва, че вече не пазарува от Amazon, въпреки че призна, че организира протести с колеги антиТръмп активисти в WhatsApp, приложението за съобщения, собственост на американския технологичен гигант Meta.
„В това има противоречия, но това не означава, че не си струва да се направи“, казва тя.
И има още един инструмент, винаги на разположение на критиците на Тръмп на континента: провокацията.
„Върнете ни Статуята на свободата“, каза Рафаел Глюксман, френски член на Европейския парламент, който представлява малката лява партия Place Publique, по време на митинг през уикенда. "Това беше нашият подарък за теб. Но явно ти я презираш."
"Никой, разбира се, няма да дойде и да открадне Статуята на свободата. Статуята е ваша. Но това, което тя олицетворява, принадлежи на всички", написа той по-късно в X. "И ако свободният свят вече не интересува вашето правителство, тогава ние ще поемем факела тук, в Европа."
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.