Във всички държави - членки на Европейския съюз трябва да бъде въведена дигитална шофьорска книжка. Тя ще е достъпна на смартфони и трябва да стане основен документ, валиден на пътищата в ЕС.
За това се споразумяха Европейският парламент и Съветът. Причината - на Стария континент всяка година на пътя живота си губят около 20 хиляди души.
Целта на евродепутатите е въвеждането на новите изисквания към шофьорите да подобрят пътната безопасност до 2030 г. За да я постигне, ЕС иска да подготви по-добре водачите за реални ситуации, които могат да възникнат на пътя.
През март 2023 г. Европейската комисия предложи преразглеждане и модернизиране на правилата в настоящата директива относно шофьорските книжки. В момента те са различни в отделните държави членки, различни са и законите, съобразно които се издават свидетелствата. Идеята сега е правилата да бъдат хармонизирани.
За да се въведе във всички членки дигиталната шофьорска книжка, ще трябва да се създаде общ дигитален портфейл в целия ЕС. Държавите ще разполагат с пет години и половина след влизането в сила на текста, за да го приложат. Ще е валидна възможността водачът да поиска и физическа книжка.
За младите шофьори ще бъде въведен изпитателен срок от минимум две години. Така е вече в Люксембург, докато във Франция например този срок е три години.
Младите шофьори ще бъдат подложени на по-строги правила, особено ако шофират под въздействието на алкохол или без колан. Евродепутатите освен това насърчават държавите - членки да приемат политика на нулева толерантност за всички шофьори в ЕС.
За професионални лицензи, особено за управление на тежкотоварни превозни средства или автобуси, минималната възраст за получаване на книжка ще бъде намалена на 18 години (вместо 21 години в момента) и на 21 години за автобуси (24 години в момента), при условие че се притежава сертификат за професионална компетентност. /24 часа
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.