IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Как НАТО патрулира в морето за предполагаеми руски саботажи?

Целта на НАТО е да се предотвратят по-големи щети на подводната инфраструктура

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Командирът на белгийските военноморски сили Ерик Кокс патрулирал наскоро в Балтийско море, когато получил съобщение, че кораб, включен в списъка на НАТО за наблюдение, се държи подозрително. След като е напуснал руско пристанище, той е забавил ход, докато е минавал близо до тръбопровод на морското дъно. Luymes отплава към танкера, за да го разследва.

Кокс оглавява оперативна група в новата мисия на Организацията на Северноатлантическия договор за охрана на вътрешните морски води, които нейните членове споделят с Русия. През януари НАТО стартира операцията, наречена „Балтийска стража“, след като поредица от подводни кабели и тръбопроводи бяха повредени от кораби - много от тях свързани с Русия - които бяха изтеглили котвите си.

„Ние функционираме като охранителни камери в морето“, каза Кокс, чието обичайно задължение е да разчиства невзривени мини от оживения воден път.

Според служители, запознати с разследванията, не са открити доказателства, че Москва е наредила или организирала унищожаването, въпреки че подозренията за това са големи в страните от НАТО.

Baltic Sentry подслушва най-малко 10 кораба под командването на НАТО във всеки един момент и ги разделя на две работни групи. Тя използва и много други кораби от военноморските сили, бреговата охрана и полицейските сили на осемте държави от алианса, граничещи с Балтийско море. Нови подводни безпилотни летателни апарати следят зорко тръбите и кабелите. Самолети за наблюдение на НАТО от САЩ, Франция, Германия и понякога от Обединеното кралство се редуват да сканират морския път от високо.

Много от участващите единици вече изпълняваха подобни задачи. Сега те общуват и си сътрудничат много повече, като това се организира от Центъра за критична подводна инфраструктура, който Съюзното военно командване на НАТО създаде миналата година, казват официални лица.

Ловците на мини Hinnoy принадлежат на военноморските сили на Норвегия. Белгийският офицер Ерик Кокс, в синьо, командва оперативна група от няколко кораба в рамките на Baltic Sentry.

Baltic Sentry до голяма степен разчита на европейски сили, но в края на миналия месец отряд от около 40 морски пехотинци на САЩ пристигна във Финландия за това, което НАТО нарича учения за бдителност, включващи безпилотни самолети и малки плавателни съдове. Подразделението, което действа заедно с финландските сили, тренира умения за работа на малки острови, които могат да се окажат полезни в други региони, като например Тихия океан, казват официални лица.

Целта на НАТО е да се предотвратят по-големи щети на подводната инфраструктура и да се реагира по-бързо, ако нещо се случи. В един обрат, който е по-познат на полицейските сили и разузнавателните агенции, отколкото на военните, успехът се изразява в липса на действия; полицаите и шпионите могат да бъдат най-ефективни, когато предотвратяват случването на лоши неща.

В знак на необичайния характер на „Балтийски страж“ корабът, който Кокс използва, за да инспектира подозрителния танкер, не е боен кораб. Това беше хидрографски кораб на Кралските холандски военноморски сили, който обикновено се използва за проверка на морското дъно. Балтийско море, централен театър в две световни войни, е осеяно с потънали кораби и експлозиви, които все още представляват опасност. Околните членове на НАТО са световни лидери в намирането и обезвреждането на морски мини, твърдят официални лица.

Днес усъвършенстваните сонари, подводни сонди и други съоръжения на Luymes са ценни за проверка на кабели и тръбопроводи. Като предпазна мярка корабът носи и две 50-калиброви картечници, монтирани на палубата му.

Търговският трафик в Балтийско море е един от най-интензивните в света, като всеки ден по вълните му се движат повече от 1500 кораба, така че охраната му е трудна. Допълнително усложняване на охраната на НАТО първоначално е липсата на изчерпателна информация за цялата критична инфраструктура, която се простира по калното дъно на морето. Данните за тръбите и кабелите традиционно се съхраняват от националните правителства или от частни компании. Никой нямаше представа за всичко.

Миналата година новият център на НАТО за подводна инфраструктура състави първата единна карта на дъното на Балтийско море. Той използва собствени софтуерни разработчици, за да създаде приложение, използващо изкуствен интелект за анализ на моделите на движение, както текущи, така и исторически, наречено Mainsail.

Корабът на Йоханесен, уникален дизайн на норвежки катамаран, който може да се издигне на въздушна възглавница, за да плава в минни полета с намален риск от детонация, също се оказва ценен за Baltic Sentry. Той носи разнообразно подводно оборудване, включително вързана сонда, наподобяваща малко оранжево торпедо, наречено Minesniper, и морски дрон, който прилича на малка подводница. Може също така да пуска водолази, ако дадена задача изисква хора.

Докато патрулират за диверсанти, корабите на НАТО поддържат много нормални процедури. Екипажът на Hinnoy редовно тренира отбранителни мерки, за да отблъсне атаки от малки лодки – като атентаторите самоубийци, които убиха 17 американски моряци на USS Cole в Персийския залив през 2000 г. Двама от моряците на Йоханесен се качиха на моторна лодка, за да се представят за нападатели, приближаващи се към кораба. Други млади мъже и жени от екипажа облякоха бойна екипировка и стреляха с червени пластмасови халосни патрони от картечници около палубата.

Hinnoy, Luymes и кораби от Швеция, Франция и Белгия в работната група на Kockx също тренират за координация в морето, за да подобрят оперативната готовност. Служителите казват, че вече виждат резултати, съкращавайки времето си за реакция при научаване на подозрителна дейност до един час от 17 часа през октомври.

Все пак ежедневните операции са сложни, тъй като потенциално са включени толкова много държави.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата