IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Американците харчат по-малко, докато се подготвят за нови мита

Американците са похарчили по-малко за редица артикули през февруари в сравнение с януари

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Американците натискат спирачките на разходите - отказват се от вечеря навън, хотелски престои и други разходи, докато увеличават спестяванията си преди новите мита и продължаващата икономическа несигурност, пише The Washington Post.

Потребителите са все по-загрижени за икономиката и съответно ограничават навиците си за харчене, показват данни, публикувани в петък. Потребителските разходи се повишиха с 0,1 процента през февруари, след коригиране на инфлацията, след спад от 0,6 процента предходния месец, според данни на правителството. Междувременно нивото на личните спестявания - или каква част от доходите си хората отделят настрана - се повиши до 4,6 процента.

Отделно проучване, публикувано от Мичиганския университет, междувременно показа, че възгледите на американците за икономиката са паднали за трети пореден месец, до най-ниското ниво от 2022 г., докато домакинствата и фирмите се подготвят за вълна от по-високи цени, след като новите мита влязат в сила тази седмица.

„Потребителите все повече се притесняват от харченето“, каза Лидия Бусур, старши икономист в EY-Parthenon. "Виждаме ясни признаци, че хората са по-внимателни - те не са склонни да харчат за несъществени разходи. Те се притесняват от инфлацията и имат превантивна тревога около тарифите."

Учудващо е, че икономистите казват, че американците с всички нива на доходи, включително най-богатите, преосмислят своите разходи - което може да бъде основно предупреждение. Очаква се спадът в потребителските разходи да намали икономическия растеж през първите три месеца на годината, като много икономисти сега прогнозират свиване след години на постоянен растеж.

Най-добре печелещите 10 процента от американците, с годишен доход на домакинство от 250 000 долара или повече, движат голяма част от икономическия бум след пандемията, като представляват 49,7 процента от всички разходи в САЩ, според изчисления на Moody's Analytics за Wall Street Journal.

Но неотдавнашният спад в цените на акциите, съчетан с разрастващата се търговска война, кара дори тези заможни купувачи да се замислят два пъти, преди да резервират ваканции и да си купят дизайнерски часовници. Силите, които движат последните печалби на богатството на американците, „са изложени на значителен риск от забавяне или обръщане“, пише Марк Занди, главен икономист в Moody's Analytics, в доклад от февруари.

Джони Франко, пластичен хирург в Остин, каза, че клиентите все повече избират по-опростени процедури и локална анестезия, които могат да бъдат с хиляди долари по-евтини от подлагането по време на операция.

„Има само толкова много пари за нашите пациенти“, каза той. "Много от тях прекъсват операциите си - може би повдигане на бюста вместо пълно "преобразяване на мама" или филъри вместо липосукция. Те могат да спестят прилична сума пари, докато все още се чувстват, че напредват."

Важно е да се отбележи, казват икономистите, че потребителите не са спрели да харчат напълно. Американците, които искат работа, до голяма степен я имат и получават увеличения на заплатите. Но годините на инфлация, съчетани със забавящ се пазар на труда и нови тарифи, карат мнозина да се тревожат за това, което предстои. Две трети от потребителите сега очакват нивото на безработица - в момента 4,1 процента - да се повиши през следващата година, най-високото четене от 2009 г., според проучването в Мичиган.

В Well-Paid Maids, компания за почистване с клонове във Вашингтон, Ню Йорк и Чикаго, продажбите са се забавили значително тази година. Спадът е най-ясно изразен в района на Вашингтон, където федералните съкращения на работни места и замразяване на финансиране са оставили много държавни служители или изпълнители, както и хората около тях, загрижени за финансите си. Повече от 10 процента от повтарящите се клиенти в района на окръг Колумбия са анулирали изцяло през последните два месеца или защото са загубили работата си, или се притесняват, че скоро може да се случи.

„Истинското предизвикателство са вибрациите“, каза основателят Арън Сейдиан. "Хората наистина купуват и харчат въз основа на икономическата атмосфера и в момента има просто амалгама от червени стрелки, които се движат надолу в умовете на хората. И това наистина не ги кара да искат да бръкнат в портфейлите си."

Американците са похарчили по-малко за редица артикули през февруари в сравнение с януари, включително автомобили, електроника, спортни стоки и хранене навън, показват данните от преброяването . Много от тези артикули скоро може да станат още по-скъпи, тъй като администрацията на Тръмп налага големи мита върху превозни средства и други вносни стоки.

В Индианаполис Ерика Окампо и нейният партньор са отложили плановете си да купят втора кола. С по-високите разходи за хранителни стоки и жилища техният бюджет вече е изтощен. От януари те са похарчили 6000 долара за ветеринарни сметки за куче с рак и още няколкостотин за памперси, дрехи и храна за 2-годишната им дъщеря.

„Нещата бяха толкова евтини тук в Индианаполис“, каза Окампо, 32, технически специалист по подбор на персонал. "Но сега мислим здраво за всяка цена. Купуваме само неща на разпродажба и е като "Наистина ли имаме нужда от Amazon Prime? Какво друго можем да отменим?"

Големите търговци на дребно, включително Target, Foot Locker и Macy's, наскоро забелязаха признаци на колебание на купувачите. А американските авиокомпании този месец предупредиха, че търсенето се забавя, като Delta Air Lines, Southwest Airlines и American Airlines преразгледаха надолу своите прогнози за първите три месеца на годината.

„Хората са предпазливи и се оттеглят малко от пътуванията“, каза изпълнителният директор на Delta Едуард Херман Бастиан в презентация . Пътуващите, каза той, „някак чакат да видят какво ще се случи, независимо дали става въпрос за търговски и тарифни предизвикателства или промени в макроикономическата политика“.

Адина Грийн, която живее в окръг Сонома, Калифорния, загуби работата си, работейки върху доходите на служителите в края на януари. Оттогава тя е изпратила стотици кандидатури и е осигурила няколко интервюта, но казва, че все още е разумна в харченето. Големите покупки на билети са задържани и тя ограничава доставките за вкъщи до една поръчка от $30 на седмица.

В началото на пандемията Грийн беше купил поредица от ваканционни пакети, предплащайки за настаняване в дестинации като Пуерто Рико и Доминиканската република. Но дори мисълта да планирате едно от тези пътувания сега - и да платите за самолетни билети - се чувства абсурдна.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата