IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Първата жертва на търговската война на Тръмп: Икономиката на Мичиган

Близо 20% от икономиката е свързана с автомобилната индустрия

Снимка: Reuters

Снимка: Reuters

Ако търговската война на президента Тръмп има физическо бойно поле, това е Мичиган, където компаниите и работниците вече усещат началото на настъпление, което може да пробие дупка в икономиката на щата, пише The Wall Street Journal.

Близо 20% от икономиката е свързана с автомобилната индустрия, която става все по-зависима от части и превозни средства от Канада, Мексико и Китай – вносът, който Тръмп удари със стръмни мита през последните седмици. Тази търговия е станала толкова голяма, че Мичиган се нарежда на пето място в нацията по размер на своя внос и износ, въпреки че общата му икономика е на 14-то място.

Автомобилните ръководители на Детройт преминаха в боен режим. Те трупат запаси от вносни компоненти, борят се с доставчиците за увеличение на цените и създават бойни стаи, за да намерят как да намалят разходите.

Работниците в най-големите автомобилни заводи в щата също затягат коланите си, в случай че тарифите предизвикат съкращения, като предизвикат скок в цените на превозните средства и спад в търсенето. Някои ранни ходове добавиха към нервите им. Часове след като последните мита влязоха в сила миналата седмица, Stellantis, майка на Jeep , временно уволни около 900 работници в Мичиган и Индиана, които доставят части за фабрики в Канада и Мексико, които компанията блокира по същото време .

Някои видни гласове, включително базираният в Детройт профсъюз на United Auto Workers, казват, че разстройването ще си струва в дългосрочен план, ако митата постигнат това, което Тръмп е обещал: разширяване на производството в САЩ и премахване на изнасянето на работни места в чужбина, което унищожи много общности в Мичиган и извън него.

Засега налозите върху вноса на стомана и алуминий и върху стоки от Китай , които влязоха в сила през март, започват да хапят производителите от Мичиган. Допълнителните мита върху вноса на автомобили и други стоки също започнаха да се намаляват през последните дни.

В покрайнините на Детройт производителят на авточасти Luxit се мъчеше да се справи с допълнителните 20% мита, които Тръмп наложи на китайския внос, когато разбра, че президентът повишава митата до 54%.

Добавената цена подтиква Luxit, която разчита на китайския внос за производството на някои автомобилни осветителни тела и други компоненти, да започне да прехвърля една производствена линия от Китай във фабрика на Luxit в Тенеси и да обмисли преместване на друго производство в Мичиган, каза главният изпълнителен директор Стефан Веди. Линията, която се премества в Тенеси, наема осем души в Китай, но ще наеме само двама в Тенеси, защото оборудването ще бъде по-автоматизирано, каза той. Прехвърлянето на производството в Мичиган би създало около 10 работни места.

Мери Бухзайгер, главен изпълнителен директор на Lucerne International, друг местен доставчик на автомобили, също говори с клиентите за необходимостта си да повиши цените поради новите китайски тарифи. Около 80% от автомобилните панти, скоби и други компоненти, които Lucerne продава, са произведени в Китай.

Новото мито от 25% върху вносния алуминий също пречи на нейните усилия да построи нова фабрика в САЩ за изковаване на метал в бутала и други части. Тя се опитва да привлече външно финансиране за проекта и е близо до избора на място за завода в Средния запад - в идеалния случай в Мичиган. Но тарифите забавят преговорите, защото никой не е сигурен за бъдещето на автомобилната индустрия, каза тя.

Някои прогнози за индустрията са ужасяващи. Anderson Economic Group, консултантска фирма в Мичиган, изчислява, че митата ще добавят между 2500 и 12 000 долара към цената на много нови автомобили и до 20 000 долара за внос на луксозни стоки. Това ще изтласка новите автомобили извън обсега на потребителите, които вече се борят със средни цени от около 48 000 долара.

Габриел Ерлих, икономист от Мичиганския университет, прогнозира, че само новите тарифи за стомана и алуминий ще струват на Мичиган 600 работни места в производството на автомобили до края на следващата година и допълнителни 1700 работни места в индустриите, които обслужват автомобилните работници. Автомобилните тарифи ще имат още по-голямо въздействие, каза той.

Не са заложени само работни места в производството. Автомобилната индустрия осигурява някои от най-доходоносните дизайнерски и инженерни работни места в Мичиган и помага за финансирането на изследователски програми в държавните университети. Всяка позиция в автомобилна фабрика също така поддържа три допълнителни работни места в щата, които зависят от автомобилните работници, които се хранят навън, пазаруват дрехи или купуват къща, каза Ерлих.

Митата също представляват заплаха за селскостопанския сектор на Мичиган, който се нарежда сред водещите в САЩ в производството на тръпчиви череши, аспержи и тиква, както и за зараждащата се технологична индустрия на щата, съсредоточена върху производството на дронове и други превозни средства, задвижвани с батерии.

В магазин за сандвичи в северната част на Детройт собственичката Леона Милтън каза, че не е сигурна как тарифите ще я засегнат, но знае, че бизнесът й разчита на здравата автомобилна индустрия.

Милтън я накара да започне да доставя обяд на автомобилни работници по време на Covid, карайки до портите на фабриката с охладител, пълен със сандвичи. Това й помогна да спести, за да отвори магазина си What's the Dill преди три години, където много от същите тези работници формираха нейната клиентска база.

„Ще ни засегне, ако автомобилната индустрия загуби позиции“, каза Милтън, докато приключваше скорошната си обедна смяна. „Хората ще загубят способността си да пазаруват при нас... Вместо това ще трябва да използват парите си за сметки или хранителни стоки.“

Заведението за храна What's the Dill в Детройт, което сервира своите сандвичи върху кисели краставички, разчита на автомобилни работници. Собственикът Леона Милтън, 43, помага на клиент с опциите за поръчка, докато работи на предния плот.

Но много жители на Мичигандър, разстроени от затварянето на фабрики в ерата на свободната търговия, избират да се съсредоточат върху дългосрочния план. 54-годишната Мира Зейглер-Мур, дългогодишна служителка на Stellantis в Детройт, каза, че не е фен на Тръмп, но се надява неговите 25% автомобилни мита да са първа стъпка към увеличаване на производството на автомобили в САЩ

Кели Неринг, финансист, чийто баща е работил във Ford, каза, че смята, че митата ще доведат до неудобни увеличения на цените в краткосрочен план, но в крайна сметка ще си заслужават.

Motor City е преживял много възходи и падения, от разцвета си през 50-те години на миналия век до унижението му от японските конкуренти през 80-те години. Голямата рецесия от 2008 г. доведе до фалит два от големите производители на автомобили в Детройт, нанасяйки почти смъртоносен удар на автомобилната индустрия в САЩ. Самият град обяви фалит през 2013 г.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата