"Цунами" от 1,9 трилиона долара се насочва към американската индустрия – и то идва от Китай.
Комунистическата страна с население от 1,3 милиарда души е прехвърлила толкова много пари в изграждането на своите фабрики само за четири години в опит да затрупа производителите по света с поток от евтини стоки. Митото от 125%, което президента Доналд Тръмп наложи върху целия китайски внос в САЩ, всъщност е само последната защитна мярка срещу Китай.
Европейският съюз, Бразилия, Мексико и Тайланд или наложиха нови мита през последните няколко месеца, или обмислят такива мерки, за да защитят собствените си индустрии от китайския внос.
"Цунамито идва за всички", каза Катрин Тай, търговски представител на бившия президент Джо Байдън, пред The New York Times.
През последните четири години Китай изтегли пари от финансирането на жилищното строителство и ги вложи в изграждането на фабрики, като контролираните от държавата банки предоставиха на промишлени кредитополучатели почти 2 трилиона долара допълнително финансиране, според нови данни от централната банка на Китай, получени от The Times.
Китай строи нови фабрики без прекъсване и оборудва старите с най-новите технологии, произвеждайки продукти от автомобили до телефони до торове с безпрецедентна скорост - и всички те са насочени към чужди брегове.
The Times съобщи, че Китай е на път да изпревари Германия с най-голямата фабрика за автомобили в света. Китайският производител на автомобили BYD строи не един, а два завода, които са по-големи от настоящия рекордьор във Волфсбург, Германия.
Общият китайски износ се е повишил с колосалните 13% през 2023 г. и 17% през 2024 г. Износът съставлява около 20% от БВП на страната.
Междувременно американският износ - който беше по-висок от всякога преди десет години - намалява. Износът представлява само 11% от БВП на САЩ - спад от 13,6% през 2012 г. А износът на САЩ за Китай, по-специално, спадна с почти 3% миналата година до общо 144 милиарда долара, според офиса на търговския представител на САЩ. Търговският дефицит също се увеличи, достигайки 295 милиарда долара.
Вносът от Китай обаче достигна близо 440 милиарда долара - увеличение с близо 3% на годишна база след драматичен спад през 2023 г.
За да се конкурират с китайския производствен гигант, много страни вече изграждат свои собствени защитни стени. Миналата година Бразилия повиши митата върху износа на китайски метал и оптични кабели. ЕС повиши митата върху китайските електромобили до 45,3%, за да защити собствената си автомобилна индустрия.
По-рано тази година Мексико предложи съпоставяне на тарифите на САЩ за Китай. А Тайланд предложи изменение на своите зони за свободна търговия, за да наложи 7% мито върху стоки с ниска стойност от Китай
Безпрецедентното мито на Тръмп върху китайски стоки може по подобен начин да предпази САЩ от идващата вълна.
Те вече спряха евтините китайски електромобили да унищожат американската автомобилна индустрия. Но вече е твърде късно за някои местни производители. Китайският внос в Тайланд доведе до спад на производителите в тази страна с 50%, съобщи ASEAN Briefing миналата година.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.