IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Търговската война на Тръмп задълбочава заплахата за американските марки в Китай

Парите дойдоха с политическа цена

Снимка: БГНЕС/ EPA

Снимка: БГНЕС/ EPA

Као Лили, майка на три деца от Съчуан, някога е прегърнала продукти, произведени по целия свят. Сега тя пазарува местно. Преди няколко години тя смени своята Honda за китайско електрическо превозно средство, произведено от Li Auto . Тя реши да предаде своя iPhone за модел, произведен от китайската Huawei в светлината на ескалиращата търговска война . И тя гледа китайския анимационен филм „Ne Zha 2“ в кината два пъти по-рано тази година, билети, които помогнаха на филма да достигне рекордни приходи от 2,1 милиарда долара, пише The Wall Street Journal.

От смартфони до бързо хранене, големите американски марки бързо губят пазарен дял в Китай в полза на местните конкуренти. Цао е част от населението, което все повече приема китайските марки, включително Luckin Coffee , технологичната компания Huawei, продавачът на спортно облекло Anta и веригата ресторанти за бързо хранене Mixue, които изяждат пазарното господство на американските марки в страната.

Ескалиращото мито на президента Тръмп с Китай заплашва да тласне китайските потребители още повече в прегръдките на местните марки. След обявяването на митата на Тръмп базираната във Фуджоу верига супермаркети Yonghui Superstores публикува изявление, призоваващо китайските компании да превземат нейните рафтове.

И Пекин каза миналата седмица, че ще ограничи вноса на американски филми , затягайки кранчето точно преди критичния летен филмов сезон на Холивуд на пазар, на който публиката вече гравитира към китайски филми.

Много от най-популярните американски марки по света – Nike , Starbucks , Tom Cruise – се сблъскаха с конкуренция в Китай от по-нови компании, опитващи се да ги победят в собствената им игра, подкопавайки годините на американско господство и мека сила.

През март Nike съобщи, че тримесечните му продажби в Китай са спаднали със 17% спрямо предходната година. Този месец вътрешните продажби на Tesla са намалели с 12%. BMW , Porsche, Apple , Starbucks и L'Oréal предупредиха инвеститорите, че растежът в Китай, който някога беше тримесечен рефрен, се е превърнал в спад на продажбите. 

“Ne Zha 2” победи глобалните приходи на повечето от най-популярните филми в света беше удивителен знак за тенденцията. Успехът на филма беше подпомогнат от патриотична кампания, включваща „колективно гледане“, организирано от правителството за държавни служители. По време на едно от събитията публиката беше помолена да изпее националния химн.

Холивудските филми са част от търговията с услуги между САЩ и Китай, нов фронт в търговската война. За разлика от стоките, САЩ продават повече услуги на Китай, отколкото обратното. Филмите са много по-малка част от тази търговия в сравнение с други сектори, като например милиардите долари, които китайските семейства харчат за образование в колежи в САЩ, но малко сектори отговарят на тяхната символична тежест.

Тръмп, който често е превръщал големи студия като Disney в политически мишени, не изпитваше малко съчувствие към студиата, гледащи към несигурно бъдеще. Запитан в четвъртък за ограниченията върху вноса на културни продукти като американски филми, Тръмп отговори: „Чувал съм и за по-лоши неща“.

Скоро след като се разпространи думата за ограничението за американски филми, китайските филмови власти се обърнаха към американските ръководители, за да им кажат, че не очакват политиката да засегне най-очакваните издания на студиата, според хора, запознати с разговорите. Китайските киносалони се нуждаят от тези приходи, за да поддържат високи приходи и да генерират трафик в моловете, в които се помещават кината.

Американските филми започнаха да се вливат в Китай с излизането на филма „Беглецът“ на Харисън Форд през 1994 г., част от отварянето на пазара за западни марки.

До 2012 г. студиата могат да разчитат на деветцифрени приходи от китайските кина за филми с най-добри резултати. През 2019 г. „Отмъстителите: Краят“ стана най-касовият американски филм в историята на пазара с 603 милиона долара.

Парите дойдоха с политическа цена: Студията трябваше да се съгласят да цензурират филми с материали, смятани за проблематични от властите, и страната често използваше филмите като политически лост.

Когато САЩ и Китай си размениха пари по време на първата администрация на Тръмп, ръководителите на студиото забелязаха затягане на американските издания на пазара. По време на пандемията Covid-19 китайските власти месеци наред не допуснаха американски филм, тласкайки киноманите в страната още повече към собствените си режисьори.

Този път въздействието от влошаващата се търговска война може да означава, че китайските потребители ще затегнат коланите си, като купуват по-малко от всичко, дори местни марки, предупреждават икономисти. Все пак някои потребители остават уверени, поне засега.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата