Лидерите на Пентагона призовават хиляди дронове да се подготвят за война в Тихия океан. Но тъй като митата на Тръмп ескалират напрежението с Китай, те се сблъскват с неудобна реалност: компаниите за дронове в Силициевата долина са пристрастени към китайските компоненти, пише за Forbes редакторът Дейвид Джинс.
Конфликтът в Украйна, нарастващото напрежение около Тайван и доминирането на китайски компании за дронове като лидера на пазара DJI подчертаха необходимостта американската армия да доставя евтини и масово произвеждани дронове от американски и съюзнически компании. Но обменът на Торнтън подчерта една публична тайна в Силициевата долина: повечето компании за дронове, отговарящи на мандата на администрацията на Тръмп „Първа Америка“, имат проблем с частите „Произведено в Китай“.
Понастоящем Китай контролира близо 90 процента от световния пазар на дронове и произвежда повечето от ключовия хардуер, използван за изграждането им – корпуси, батерии, радиостанции, камери и екрани, според фирмата за пазарни проучвания Drone Industry Insights UG. Поради дългогодишната си зависимост от тези части, САЩ изостават с години в изграждането на производствена инфраструктура, която може да се доближи до конкуренцията на Китай. „Почти напълно разчитаме на нашия основен противник за тях и способността ни да ги създадем“, каза Джош Щайнман, който преди това отговаряше за сигурността на веригата за доставки в Съвета за национална сигурност.
Това е реалност, от която изглежда почти невъзможно да се избяга. Когато вицепрезидентът Джей Ди Ванс присъства на демонстрация на дронове на американските морски пехотинци за възможност за снимка в Куантико миналия месец, снимките го показват с очила за показване на дронове, произведени в Китай.
Това пристрастяване към китайски части предизвика тревога сред военните. Няколко американски компании за дронове с договори с Пентагона - включително Skydio, една от най-големите - се борят да възстановят своите вериги за доставки, след като китайските санкции прекъснаха достъпа до доставчици. „Китай може да затвори [индустрията за дронове] в световен мащаб за една година“, каза за Forbes Трент Еменекер, който ръководи екип в отдела за иновации в отбраната на Пентагона, който одобрява дронове за военна употреба . „Това е въпрос на националната сигурност, не само за Съединените щати, но и за глобалния Запад.“
Някои компании за дронове коментираха пред Forbes, че бюрокрацията на Пентагона е възпрепятствала растежа на американската индустрия. Но наличието на китайски части притъпи ентусиазма на Пентагона да ги приеме в мащаб. Например, военни покупки от Orqa, компания за дронове, която се представя като „DJI на Запада“, бяха спрени, след като в продуктите й бяха открити предполагаемо забранени китайски компоненти. „Повечето от западните компании за дронове все още разчитат на китайски компоненти“, каза главният изпълнителен директор на Orqa Сърджан Ковачевич пред Forbes.
Това е вид удушаване, което митата на президента Доналд Тръмп изглежда са предназначени да разрушат, като теоретично насърчават американските компании да намалят зависимостта си от по-евтини чуждестранни вериги за доставки и да изградят свои собствени у дома. Но това ще отнеме години на изследвания и разработки и значителни инвестиции. Междувременно ответните тарифи на Китай ще направят още по-скъпи компонентите, на които разчитат американските производители на дронове; плановете за преработване на нова система за износ вече спират доставките на магнити, които са от съществено значение за двигателите на дронове.
„По-лесно е да получиш санкции от Китай“, отколкото да получиш одобрението на Пентагона.
Но регулаторните усилия да форсират проблема, като прекратят вноса на всички китайски дронове и части, се сблъскаха със силна съпротива както от китайски производители, така и от американски инвеститори. В отговор на предложена мярка на Министерството на търговията, която обмисля забрана или ограничаване на произведените в Китай дронове и компоненти, фирмата за рисков капитал Andreessen Horowitz - която подкрепи дронове еднорози Anduril, Skydio и Shield AI - призова за по-обмислен отговор с постепенни ограничения върху продажбите на части за дронове от Китай, като същевременно позволява на американските компании да продължат да доставят компоненти от страната.
Пентагонът превърна придобиването на дронове в основен приоритет през 2023 г. и обяви Replicator, инициатива за ускоряване на производството и доставка на хиляди масово произведени евтини дронове, за да се противопостави на арсенала на Китай. Но инициативата, която се очаква да достави първите си дронове до август, е изправена пред несигурно бъдеще и е една от няколкото, за които компаниите за дронове казват, че не отиват достатъчно далеч, за да стимулират приемането.
Основната част от договорите за дронове е Отделът за отбранителни иновации на Пентагона, който поддържа така наречения Син списък на дронове, одобрени за военна употреба. Списъкът, който се актуализира всяка година, се контролира от половин дузина служители, които тестват стотици продукти, за да се уверят, че не съдържат китайски компоненти, забранени съгласно Закона за разрешение за национална отбрана, като камери, контролери за полети, радиостанции и системи за наземно управление - предимно компоненти, които предават сигнал и могат да бъдат манипулирани.
Големи и малки компании са включени в Синия списък. Но някои производители на дронове казват, че това се е превърнало в още едно тясно място, което задушава индустрията.
Друга компания, BRINC, която има повече от 700 клиенти за правоприлагане и обществена безопасност и този месец обяви кръг от финансиране от 75 милиона долара, воден от Index Ventures, беше санкционирана от Китай миналата година, след като присъства на търговско пътуване до Тайван, организирано от правителството на САЩ. Тя също не попадна в Синия списък и сега се отклони от военния си бизнес, за да се съсредоточи върху договори за обществена безопасност. „По-лесно е да бъдеш санкциониран от [Китайската народна република], отколкото да влезеш в синия списък“, каза Андрю Коут, ръководител на стратегията и растежа на BRINC.
През декември Пентагонът спря използването на дронове, продавани от базираната в Хърватия Orqa – която се представи като решение за репликатор и „обслужване на едно гише“ за компоненти без Китай – след като DIU откри радиомодули, които са произведени в Китай и за които се твърди, че са в противоречие с изискванията на NDAA, според компанията и множество източници, запознати с въпроса. Освен това DIU беше загрижен за китайска компания, свързана с Orqa чрез придобиване през 2022 г.
Забраните на Пентагона за китайски компоненти не се разпростират върху части като корпуси, двигатели и батерии, но разчитането на тях все още може да бъде рисковано. През октомври Америка успя да надникне как може да изглежда най-лошият сценарий, когато Китай санкционира военния изпълнител Skydio, прекъсвайки доставките на батерии за най-големия производител на малки дронове в Америка, който е събрал повече от 850 милиона долара от инвеститори като Andreessen Horowitz и Accel. Компанията каза, че няма да може да осигури нови доставчици до тази пролет и ще бъде принудена да ограничи батериите.
Повече от дузина други компании за дронове, които се борят за договори с Пентагона - включително Anduril, Shield AI, Firestorm, CyberLux и Neros - вече са санкционирани от Китай. Някои казват, че това не е повлияло на дейността им. Лили Хинц, говорител на Shield AI, каза, че компанията не използва китайски части и не „усеща въздействието“ на санкциите. Дан Маги, главен изпълнителен директор на Firestorm, каза, че дроновете на неговата компания не съдържат китайски части и нарече санкциите „знак на честта“. Говорителят на Anduril Шанън Приор каза, че санкциите нямат „никакъв ефект върху нашия бизнес“ и че компанията е премахнала всички „директни разходи от Китай“.
Но други производители на дронове трябваше да направят промени.
Експерти по национална сигурност и индустрията за безпилотни летателни апарати изглежда са съгласни за едно нещо: изграждането на доставка на дронове без Китай разчита на изгонването на DJI от САЩ Базираната в Шенжен компания, която стана най-големият производител на дронове в света благодарение на големи субсидии от китайското правителство и финансиране от американските фирми за рисков капитал Accel Partners, Kleiner Perkins и бившия базиран в Китай клон на Sequoia, е най- вездесъщ продавач на дронове в Америка и един от най-големите доставчици на дронове за фермери и полицейски управления.
През декември законодателната забрана върху продуктите на DJI беше премахната от годишния бюджет за военни разходи. DJI беше свободен да продължи да доставя. В изявление по онова време компанията благодари на онези, които са подкрепили усилията й да отмени забраната - най-важните сред тях, нейните американски клиенти.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.