„Голите” скенери ли ще ни спасят от тероризма?
След като нигериецът Умар Абдулматалаб опита да взриви самоделна бомба на борда на пътнически самолет (Амстердам-Детройт) навръх Коледа, въпросът за сигурността по летищата отново стана особено актуален. От атентатите на 11 септември 2001 насам пропускателният режим на аерогарите са затяга с всяка изминала година.
След като отвлечените от терористи самолети се врязаха в кулите на Световния търговски център и Пентагона, острите предмети отпаднаха от ръчния багаж на пътниците. Проверките на личните вещи се удължиха значително и през тях вече не могат да се промъкнат дори пинцети.
След това беше осуетен опит за атентати с „течни” експлозиви във Великобритания и от ръчния багаж отпаднаха течностите – напитки, парфюми, даже сухи дезодоранти. Дори течните лекарства се проверяват отделно от багажа.
Успоредно с това почти няма пътник, който да не е ходил по чорапи и придържайки панталона си, защото ботушите и коланът му трябва да минат през скенера за багаж.
А ето, че терористите все намират начин да се промъкнат до „летящите” си цели. Така стигнахме до поредното мащабно засилване на мерките за сигурност.
Разбира се, САЩ първи обявиха, че охраната по летищата и претърсването на пътниците ще достигнат нови висоти.
Според директива на Агенцията за сигурност на транспорта ще се отделя специално внимание на пътници от страните, класифицирани от Вашингтон като „спонсори на тероризма” – Куба, Иран, Судан, и Сирия.
Към черния списък бяха добавени още десетина държави от Африка и Азия. Повечето засегнати скочиха, че това е нарушаване на човешките права и дискриминация, но американските власти са непреклонни.
Строгият контрол се свежда до щателна проверка на тялото, дрехите и ръчния багаж. Пътниците могат да бъдат подложени и на проверка за експлозиви с помощта на нови технически средства, в това число и цялостно сканиране на тялото.
САЩ открито призоваха всички страни да въведат използването на скенери в опит да пресекат внасянето на взривни вещества в самолетите.
Това искане обаче предизвика сериозни полемики. Особено в Европа.
Великобритания и Холандия вече започнаха да снабдяват водещите си летища с дискусионните уреди.
Според италианския външен министър Франко Фратини, макар чрез използването на скенери да се нарушава частния живот на пътниците, правото на сигурност е условие за всички свободи.
„Частният живот е абсолютно и ненарушимо право, но ако човек няма доверие да пътува със самолет, защото се страхува, че до него може да седи господин, който носи експлозиви, ето това е отричане на свободата”, аргументира се Фратини.
Привържениците на „голите” скенери, които показват пълна картина на пътника без дрехи, ги определят като най-сигурният инструмент, позволяващ да се попречи на терорист да погълне капсула с експлозиви и да се превърне в човек бомба, което не може да бъде засечено от металния детектор. Дотук добре.
Но... Въпреки че виртуално „разсъбличат” човека, скенерите не могат на 100% да гарантират засичането на редица прахове и други вещества, които биха могли да се превърнат в бомба.
Недоказаната пълна ефективност, а и цената на подобно устройство (над 100 хиляди евро), засилват още повече недоволството срещу скенерите, които както и да го погледнем, нарушават личното пространство на хората.
Не случайно Европейският парламент е против въвеждането на подобни скенери по летищата от съображения за защита на личния живот и човешкото здраве и настоява за подробен анализ по този въпрос.
Реално освен установяване на забранени предмети и вещества, чрез тези устройства се регистрират пиърсинг, протези и силиконови импланти например.
На теория всеки служител, които има достъп до скенера, може да злоупотреби с изображенията и да нанесе непоправими морални щети на пътника, минал през подобна проверка.
Отделно минаването на деца през такива устройства спокойно може да доведе до разпространение на детска порнография.
На американските летища изображенията от скенерите се гледат в специални изолирани стаи, в които влизането с мобилни телефони или фотоапарати е забранено. Но колко строг е контролът и доколко европейските частни летища ще отделят значителни суми за подобен вид организация, са въпроси с не дотам ясни отговори.
Стивън Фипсън, президент на най-голямата фирма за производство на скенери на цялото тяло, настоява, че машините показват изображения само с контурите на човешкото тяло, а не анатомични части.
„Притесненията във връзка с личното пространство са валидни, но нашият софтуер може да замъглява отделни части на тялото”, обяснява Фипсън като изтъква, че традиционното претърсване от охраната е далеч „по-натрапчиво”.
Експертът по тактическо разузнаване Скот Стюърт обаче твърди, че без значение каква техника се използва на летищата, терористите винаги ще намират начин да заобиколят мерките за сигурност.
В интервю за TIME Стюърт обяснява, че въвеждането на скенери за цялото тяло ще отклони сериозни ресурси (финансови и човешки) от доказани методи за превенция. Например обучаване на персонала по летищата за разпознаване на подозрително поведение у предполагаеми терористи.
„Следваме тенденцията да се предоверяваме на технологиите, особено американците, вместо на човешкия интелект”, предупреждава експертът.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.