Полковникът от полските ВВС Бартош Строински, поканен в Москва за консултации в хода на разшифроването на данните от черните кутии на разбилия се под Смоленск Ту-154 с президента на Полша, заяви, че публикуваните стенограми не са тези, под които той е поставил подписа си.
Строински бил поканен в Москва като човек, имащ опит със самолети Ту-154 – той е летял на тях, докато бил на служба в 36-и специален транспортен полк на полските ВВС. Строински твърди, че още в края на април е сложил подписа си под разшифровката на записа на разговорите в пилотската кабина на разбилия се самолет.
Полковникът подчертава обаче, че документът, предаден от руската страна на 31 май и публикуван в Полша на 1 юни, не е подписан от него. Следователно Русия е предала на Полша друга стенограма, съобщава полският канал TVN24, цитиран от Lenta.ru.
Публикуваната от полска страна стенограма носи дата 2 май. Фамилията на Строински си стои в документа, но подписът му липсва.
Едно от несъответствията, които отбелязва Бартош Строински, е твърдението, че преди разбиването в кабината на самолета се е намирал шефът на дипломатическия протокол на външното министерство на Полша Мариуш Казан. Според Строински в подписаната от него версия на документа присъствието в кабинета на Казан не е потвърдено.
Според коментара на представител на министерството на вътрешните работи на Полша името на Казан в стенограмата е дадено от представители на Международния авиационен комитет, който разследва причините на катастрофата.
Полските експерти са успели да разпознаят само едното от външните лица, присъстващи в кабината на пилотите – това е главнокомандващият ВВС на Полша ген. Анджей Блашик. Кой е бил вторият човек, все още не е ясно.
Президентският Ту-154 се разби край Смоленск на 10 април т.г. Всички 96 души на борда загинаха, сред тях – президентът Лех Качински и съпругата му, както и политици, представители на военното командване на Полша и обществени деятели. Те пътуваха като състав на делегацията за възпоминателна церемония в Катин.
На 19 май Международният авиционен комитет публикува първите данни от разшифроването на бордовите записващи устройства на президентския самолет. Заключението на експертите е, че причина за катастрофата са били лошите атмосферни условия и недостатъчната видимост.
Руските специалисти твърдяха също, че самолетът се е разбил заради недостатъчния опит на полския екипаж, докато полската страна обвиняваше диспечерите на руското летище в недостатъчна компетентност. Малко по-късно полските експерти признаха, че причина за катастрофата е грешка на пилотите.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.