IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Проверките на летищата – до голо

ЕК препоръча поставянето на "голи скенери" на европейските летища

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Европейската комисия препоръча поставянето на т.нар. голи скенери на летищата в страните членки, въпреки опасенията за здравните рискове и високата им цена.

Според доклад, изготвен по искане на Европейския парламент и на страните членки, скенерите "предлагат надежден и ефективен метод, който открива метални и неметални предмети".

Експертите на ЕК твърдят, че здравните рискове от облъчване могат да се ограничат, ако машините се използват по подходящ начин, а опасенията за нарушаване на правото на лична неприкосновеност са неоснователни.

"Скенерите за целите на сигурността не са панацея, но предлагат реална възможност за допълнително засилване на сигурността на пътниците. Всяка държава членка сама ще реши дали да ги разреши, но на местата, където те се използват, това трябва да става в рамките на валидни за целия ЕС стандарти", коментира транспортният комисар Сийм Калас.

За подмяна на технологията за проверка на пътниците се заговори след опита за атентат срещу самолет на "Нортуест ерлайнз", летящ от Амстердам за Детройт на Коледа. Тогава терорист пробва да използва експлозиви, скрити по тялото му, които не бяха открити от детекторите за метал.

Скенерите за тяло, които показват триизмерно човешко изображение, бяха поставени експериментално на лондонското летище "Хийтроу", на амстердамското "Шипхол", на хелзингското "Вантаа", а отскоро работят на парижкото "Шарл де Гол" и на аерогарите в Рим и Милано.

До момента употребата на голите скенери обаче не се регулира от ЕС – например няма регламент за записване на изображенията, което според Брюксел създава рискове. Записи и снимки хипотетично могат да се използват за изнудване. Затова е необходимо правата в общността да се уеднаквят.

Еврокомисията смята, че утежняването на проверките след всеки опит за атентат затормозява работата на летищата и притеснява пътниците. Новите скенери щели да подобрят сигурността на пасажерите, затова комисията ги препоръчва.

Телесните скенери показват триизмерно изображение на тялото, заедно с всички предмети, намиращи се по него, но наред с това и органите, включително в интимната зона, както и телесните дефекти.

Европейският парламент блокира преди година поставянето им, тъй като излагането на човешката плът беше изтълкувано като унизително за пътниците и нарушение на личната неприкосновеност.

Сегашният доклад обаче твърди, че операторите ще бъдат в кабини, в които ще могат да гледат само сканираното изображение, без да виждат пътника. Детайлните проверки при съмнения ще се извършват от проверяващи от същия пол.

Изображенията няма да могат да се записват, принтират и копират, което ще гарантира анонимността на пътника.
 
Евродепутатите се тревожат и че изображенията се получават чрез електромагнитни вълни, включително йонизиращи лъчи, отразяващи енергията от тялото.

Според производителите обаче здравните рискове са минимални, тъй като количеството на радиацията, нужно за прегледа, се равнява на 15 минути излагане на слънце.

Сканиранията отнемат 1,8 секунди, а за появата им на екрана на оператора са нужни още 60. Това чувствително ще скъси времето за проверка и ще намалят опашките по летищата.

Не е ясно обаче кой ще плаща за инсталирането на машините, които струват между 100 000 и 200 000 евро, а допълнителното окомплектуване – още 20 000. Докладът твърди, че цената ще се компенсира частично с намаляването на времето за проверка и съответно на персонала.

"Трябва да има ясна полза от въвеждането на скенерите, за да подкрепим предложението", коментира зам.-председателят на най-голямата група в Европейския парламент – ЕНП, Манфред Вебер. Той се застъпи за даване на възможност пътниците, които откажат да минат през скенера, да бъдат проверени с металодетектор и ръчно. В момента възможност за избор няма.

Предстои докладът да бъде обсъден от Европейския парламент и от Европейския съвет, преди предложението да бъде законодателно оформено.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Свят
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата