Проф. д-р Дитрих Озе е преподавател в първата съвместна група Млад банкер на ПроКредит Банк. За първи път шестмесечният курс на обучение, през който минават всички нови служители на ПроКредит Банк, се провежда съвместно с други държави, където ПроКредит банките оперират. Участие са взели кандидати от България, Сърбия, Македония, Румъния, Грузия, Босна и Херцеговина.
Проф. д-р Дитрих Озе е дългогодишен лектор по Финансова математика в един от водещите университети в Германия – Университета „Йохан Волфганг Гьоте“ във Франкфурт на Майн. В момента е преподавател в ПроКредит Академията във Фюрт, Германия, където се подготвят всички мениджъри от ПроКредит банките в Източна Европа, Латинска Америка и Африка.
Вие сте професор и преподавател в Програма Млад банкер на ПроКредит Банк. За първи път групата е съвместна. Какво е Вашето впечатление?
Преподавал съм и на други международни групи, но за първи път преподавам на Програма Млад банкер, формирана от участници от различни държави. И това ми харесва много, защото сме международна банка, мултинационална компания. Най-доброто, което можем да направим е да съберем тези млади хора заедно. В момента те се учат един от друг. Също и си помагат. И точно това искаме и от нашите служители да правят всеки ден. Така че, това е един много полезен опит за тях.
Какъв предмет преподавате?
Аз го наричам „Стойност на парите във времето“. Има много малко математика в него. А и интересното е, че хора които не разбират от математика се справят доста добре. Всъщност, избягвам думата математика, защото имам усещането, че е плашеща за някои хора. Вместо да насърчава, тя създава препятствия.
Това се дължи на факта, че не са попадали на подходящи учители. Ако си способен да пробудиш интереса към предмета, то той ще бъде приятен за ученика. Ако си някой, който размахва пръст, никой предмет няма да бъде интересен.
Каква е ролята на предмета в процеса на обучение?
Това е просто курс за начинаещи. Мисля, че личността на участника, развитието му, и неща като как разсъждава, как подхожда към задачите или как разбира идеите на ПроКредит, са много по-важни в случая. Количествените методи, математиката или счетоводството са само инструменти. Другото е много по-важно.
Да си на „ти“ с числата и да можеш да решаваш проблеми е важно за всеки банкер. Но това се учи. Не е необходимо да си доктор по математически и икономически науки, за да работиш в банка.
Ние като българи мислим, че сме добри в математиката. Имате ли такива наблюдения?
Преди всичко мисля, че тези, които мислят, че са добри в математиката, не винаги са добри и в превръщането на задачите в структуриран вид, за да ги решат. Разбирането на задачата, превръщането й в модел и намиране на неговото решение. Това е целта на курса.
Лесно ли е?
Веднъж щом разбереш как да го правиш и научиш стъпките, е лесно.
Как всъщност се свързахте с ПроКредит?
Беше три месеца след като се пенсионирах - 15 години бях декан на факултет Количествени методи в „Гьоте“ Университета във Франкфурт. Щеше ми се да продължа да преподавам. Точно тогава бях поканен да участвам в основаването на ПроКредит Академията – място за обучение на управленските кадри на ПроКредит банките по света. И аз отговорих, че с удоволствие ще помогна за една година. И така вече 9 години.
Харесва ми, че ПроКредит е финансова институция, която се държи отговорно. Пътувам доста, тъй като преподавам на различни групи в банките, и виждам че навсякъде моделът е един и същ – прозрачни условия, отговорно кредитиране и обслужване, с мисъл за околната среда. Това е, с това ме спечелиха.
Кое е най-интересното в работата Ви?
Най-интересното е да работиш с млади хора, да им даваш от своя опит, още повече, че не всички са икономисти или математици. Да ги убедиш, че това е институция, в която наистина ще се чувстват добре да работят, да ги видиш уверени в ценностите на компанията, така че да ги следват – това ми носи удовлетворение. В ПроКредит се полагат много усилия да бъдат привлечени правилните хора и след това те да бъдат развити професионално.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.