IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Променя ли се начинът, по който ще рециклираме в бъдеще?

С автомати за връщане на опаковки в Lild клиентите ще получава ековаучери за пазаруване

Променя ли се начинът, по който ще рециклираме в бъдеще?

Само преди две седмици Лидл България въведе като пилотен проект автомати за приемане на пластмасови бутилки и кенове за напитки. Автоматите на веригата са поставени в общо десет магазина в страната –София, Монтана, Пловдив, Варна, Габрово, Добрич, Троян, Провадия и Балчик. По този начин клиентите на веригата в тези градове могат да върнат използваните опаковки от напитки на мястото, където всекидневно пазаруват.

Макар и пилотно, оттам и не в цялата страна, въвеждането на тези автомати  предлага изцяло нов за страната, но доказвал се в други държави, модел на събиране на пластмасови бутилки и кенове , като дава нов инструмент на самите потребители - по-близо и лесно, вписвайки се съвсем естествено във всекидневните им навици за пазаруване. Допълнителен стимул за предаване на празните еднократни опаковки от наптитки е и това, че срещу всяка върната бутилка или кен хората получават ековаучер за пазаруване на стойност 5 ст. Този финансов стимул може да се окаже и решаващ за повишаване на събираемостта, но най-важно би следвало да бъде самосъзнанието на хората да си създадат по-чиста среда на живот. Ключова ще е вероятно ролята на по-младите, които по традиция възприемат нововъведенията с лекота, особено онези, които правят планетата по-добро място за живеене.

Какво се случва със събрания материал

От компанията заявиха, че събраните PET бутилки ще се рециклират в страната, а полученият материал ще се използва за производството на нови пластмасови бутилки от български производители. Така се осъществява кръговият модел „от бутилка в бутилка“ и по този начин се намалява използването на нова пластмаса, пестят се ресурси и се затваря жизненият цикъл на суровините.

Цялостното инвестиция, управление и логистика в проекта се поемат изцяло от Lidl – инвестицията в автоматите; изграждането на помещения в магазините, в които те да се поставят и обслужват спокойно от персонала; допълнителните процеси и обучение на служителите; транспортирането на събрания материал до склада, а впоследствие и изпращането му за преработка към рециклиращо предприятие в България и много други.

„Ползите от проекта са в много посоки - насърчаваме потребителите да връщат своите опаковки и показваме, че веригите имат ключова роля в преминаването към работеща кръгова икономика. Проектът е важен “тестови етап” преди въвеждането на бъдеща депозитна система в страната“, заявява Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Лидл България.

Тест преди депозитна система

Макар автоматите в магазините на Lidl да са подобни или дори същите, които много от нас са виждали и ползвали в различни страни в Европа, в които има въведена депозитна система, тези в Lidl не са част от такава. Компанията изрично посочва, че става дума за пилотен проект, с който се е опитала да пресъздаде в максимална степен клиентското преживяване и в хипотезата на функционираща депозитна система – лесното ползване на машините, поставянето им не само в големите, но и в по-малки градове, за да осигури по-голяма представителност на теста и т.н. Най-същественото различие на депозитната система, наред с националното покритие, е наличието на депозит – при покупка клиентът плаща определена сума в допълнение към стойността на продукта, която служи като гаранция, че ще върне опаковката. Ако го стори, си получава сумата обратно. В пилотния проект на Lidl няма депозит за опаковката и потребителят не получава обратно пари, които вече е похарчил. Сумата от 5 стотинки, която Lidl дава за всяка върната бутилка или кен, в действителност е стимул, който е изцяло за сметка на веригата.

Чрез своя проект Lidl ни показва нагледно каква би била нашата роля като потребители в една бъдеща депозитна система и колко лесно е да бъдеш отговорен като събираш своите опаковки и ги връщаш удобно и бързо, там където пазаруваш. В същото време компанията може да тества бизнес процесите в магазините и логистичните си бази, да оцени необходимите ресурси и по най-добър начин да се подготви за действаща депозитна система, когато този момент настъпи.

Защо депозитна система

Като страна членка на ЕС, България трябва да изпълни конкретни цели по отношение на разделното събиране на PET бутилки – 77% събиране за 2025 г. и 90% през 2029 г. от пуснатите на пазара количества на година, както и да постигне най-малко 30% съдържание на рециклирана пластмаса в PET бутилките до 2030 г.

Действаща депозитна система е предпоставка за стабилна и предвидима бизнес среда, без риск от неизпълнение на цели, а оттам - налагане на санкции на страната, които реално се прехвърлят на бизнеса и потребителите. Поради начина и на функциониране и постоянната сепарирана обработка на различните фракции, тя осигурява материал с висока чистота, който с много по-облекчена откъм процеси и разходи обработка може да отговори на строгите хранителни регулации за влагане отново в опаковка на хранителен продукт. Такива са, разбира се, и всички напитки, предназначени за човешка консумация.

Ефективността на депозитните системи за постигане на подобни високи цели вече е доказана от редица европейски държави. Германия, например, отчита 98% събираемост на еднократните опаковки за напитки, по данни на Глобалната книга за депозити за 2022, като систеата е въведена в страната през 2003. Хърватска, в която депозитната мрежа е въведена през 2006, Литва – едва през 2016 и Естония – през 2005, също могат да се похвалят с впечатяващи нива със съответно, 91, 90 и 89% събираемост.

Макар България все още да няма приета нормативна уредба, пилотният проект на Lidl вече е една стъпка в правилната посока и по този начин затвърждава ролята на ритейл бизнеса като двигател на положителната промяна.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Спонсорирани публикации
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата