При изтичане на чувствителна информация като имейл адреси, пароли или дори финансови данни, сме изложени на редица рискове – възможности за изнудване от недоброжелатели и директни финансови загуби. Понякога, дори да вземем всички мерки за безопасност, хакери могат да се сдобият с личните ни данни по напълно независещи от нас начини – като например масов пробив в системата на корпорация, която разполага с тях. Затова е важно да бъдем информирани в случай на пробив в сигурността на данните ни.
Наскоро Yettel представи новата си услуга „Защита на профила“, която информира потребителите в случай на компрометиране на данните им. Тя е разработена в партньорство с шведската технологична компания EyeonGroup и следи за изтичане на имейл адреси и друга чувствителна информация при спазване на най-високи нива на сигурност и поверителност.
Какво представлява услугата?
"Защита на профила" осигурява наблюдение на до пет различни имейл адреса, без да има нужда те да са на един и същи човек. Може да се добавят данни на близки и роднини. Веднага след въвеждане на имейл адресите се извършва историческа проверка за изтичания и нарушения на асоциираните с тях профили. След това започва и постоянен мониторинг за потенциални бъдещи пробиви.
От този момент нататък, ако бъде открита заплаха, потребителят своевременно получава предупреждение по имейл или SMS. А в мобилното приложение се предоставя по-подробна информация за това какво се е случило и какви следващи стъпки биха могли да се предприемат.
Всички въведени данни се криптират и хешират. Цялата информация е напълно анонимизирана, т.е Yettel и EyeonGroup не могат да видят данните, въведени от потребителите. Нито имат възможност да следят как клиентите използват своите имейл адреси и друга лична информация.
За какво следи „Защита на профила“ и защо е важно да сме информирани?
Услугата извършва мониторинг на данните за вход в различни платформи, свързани с посочените имейли – потребителско име и парола. Освен това наблюдава за изтичане на лична информация като име и адрес на клиентите.
Компрометирането на данните в интернет крие рискове и от финансови загуби. Затова услугата проверява за злоупотреби с данни за платежни карти – дебитни и кредитни, информация за фактуриране и банкови сметки.
Навременното информиране в подобни ситуации е особено важно, защото дава възможност за реакция. От изтичането на данните до тяхното злонамерено използване обикновено минава известно време, в което потребителите могат да реагират и да предприемат необходимите мерки. Освен това пробив в една система създава риск от компрометиране на свързани с нея акаунти. Хакерите могат да сменят паролата на профил за определена услуга, която използваме, и да поискат откуп в замяна на връщане на достъпа към нея.
Как се активира услугата?
"Защита на профила" е достъпна в мобилното приложение на Yettel в секция „Услуги” и не изисква инсталиране на допълнителни приложения. Всеки потребител може да я тества безплатно за период от 3 месеца, а след това месечният абонамент е в размер на 1 лев.
Yettel дава възможност на всички потребители, без значение дали са абонати на телекома, да проверят безплатно дали имейл адресът им е бил компрометиран в сайта на оператора.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.