Едва 10% е критичната точка, при която мнението на малцинството се превръща в мнение на мнозинството, установяват учени от Политехническия институт „Ранселар“ преди повече от десет години. Тяхното изследване показва, че за да се променят убежденията на цяла общност, е необходимо само една десета от хората в нея да възприемат новата идея. И това провокира промяна в нагласите на всички останали.
В търсене на точно тези 10% Yettel си поставя амбициозната цел всяка година да достига до 2,5 млн. българи по темите за устойчивото развитие. В телекома вярват, че хората са толкова ангажирани с определена тема, колкото са информирани за нея. Затова компанията популяризира устойчиви екологични и социални практики у нас – от една страна, за да покаже добрите примери и да повиши осведомеността, а от друга - да стимулира по-отговорното поведение на потребителите.
Само през 2023 г. Yettel ангажира по темата 2 908 343 души или почти половината от населението на България, като за втора поредна година дори надминава собствения си таргет. Постиженията са резултат от редица информационни и рекламни кампании, както и програми за насърчаване на рециклирането на стари електронни устройства. Всички те са представени в последния Доклад за устойчиво развитие на телекома.
Първата стъпка е знанието
Създаването на чувство за лична отговорност и осъзнатост изисква на първо място количествено и качествено натрупване на знания и информация. Ролята на Yettel тук е да бъде източник на полезно съдържание, който превръща сложните термини в послания на разбираем човешки език. Точно такава е задачата на изминалата инициатива „Зелената кауза на Yettel” – бюлетинът представя полезна и практическа информация за по-устойчив и екосъобразен начин на живот. Той обхваща широк набор от теми – от рециклиране на стара електроника и съвети за удължаване на живота на мобилните устройства до ефективно използване на електроенергията и планиране на устойчиво пътуване.
Рециклирането е за всички
Сред най-емблематичните програми на телекома е „Рециклирай и спести“, която насърчава хората да изхвърлят правилно своята неработеща техника, като им предлага ново устройство с отстъпка в замяна на старо. Тя бе подкрепена от широка маркетингова кампания в отговор на нуждата от повишаване на осведомеността относно замърсяването с електронни отпадъци. Едновременно с това, запознава хората с възможността да предадат за рециклиране непотребните си устройства в някой от магазините на телекома.
Добрата новина е, че данните от скорошно проучване на Yettel показват ръст на информираността по темата през 2024 г. – вече 79% от потребителите са наясно, че сред мобилните оператори има такива, които събират и рециклират стари устройства при 65% през 2022 г.
Креативният подход на телекома към електронните отпадъци доведе до създаването на „РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel“. Интерактивната инсталация разказва по разбираем и ангажиращ начин какви действия може да предприеме всеки човек, за да ограничи негативния ефект за природата. Цветният куб посети няколко локации в София и Пловдив, където подкани хората да предадат старите си устройства за рециклиране в специални чекмеджета за събиране на електронен отпадък. Вграден кантар им показваше колко въглеродни емисии се спестяват от правилното им третиране.
Резултатите от тази кампания също са впечатляващи – само за 4 месеца инсталацията успя да събере над 1000 кг електронни отпадъци и да достигне до над 200 000 души с посланията си за отговорна употреба на технологиите.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.