IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

Външни капитали могат да раздвижат потреблението у нас

Икономисти: Необходима е политическа воля за реформи

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Снимка: Getty Images/Guliver Photos

След като през септември миналата година страната ни отбеляза рекорден ръст на износа (с 37% на годишна база по данни на НСИ), водещи експертите бяха категорични, че експортът ще продължава да дърпа икономиката ни, но устойчиво възстановяване ще се постигне само със стимулиране на вътрешното потребление.

Investor.bg потърси мнението на икономисти по въпроса за механизмите за стимулиране на вътрешното потребление и ролята му за раздвижването на икономиката.

Лъчезар Богданов, управляващ партньор, Индъстри уоч

Когато се говори за стимули на вътрешното потребление не трябва да се забравя, че трябва да има с какво да се стимулира. За малка икономика с ниски доходи, каквато е нашата, в контекста на европейския пазар, единственият начин за стимулиране на вътрешното потребление е чрез капитал отвън. Така че първоизточникът трябва да бъдат преките инвестиции. Вътрешното потребление е вторично.

Съществена промяна във вътрешното търсене ще има само след съществена промяна в имиджа на страната. България трябва да се отърве от схващането, че в нашата страна цари макроикономически хаос. На второ място за несигурността на инвеститорите влияе политическият риск, защото България може да се възприеме като следващата Гърция или Ирландия. Но това изцяло зависи от правителството. При всички положения ако няма инвестиционен приход, стимулиране на вътрешното потребление няма да се случи.

Георги Ангелов, старши икономист, Институт Отворено общество

Когато говорим за вътрешно търсене трябва да имаме предвид два компонента – потреблението и инвестициите. Потреблението е резултат от инвестициите, а не се случва преди тях. На първи план трябва да бъдат новите инвестиции, покачването на работните заплати, кредитирането.

Стимулиране на вътрешното потребление не може да има без привличане на чужди инвестиции и по-активно кредитиране от чужбина. Привличането на инвестиции не е невъзможно да стане скоро, но изисква по-бърза приватизация, по-добра бизнес среда, по-малко политически скандали, тоест иска се политическа воля за по-стабилна бюджетна дисциплина и реформаторска политика. Инвеститорите имат нужда да бъдат успокоени относно стабилността в страната, но както знаем политиката в България е непредсказуема.

Лъчезар Александров, бизнес анализатор EOS Matrix Ltd

Вътрешното потребление участва с най-голяма тежест в БВП, а от там и в икономическия растеж. През първите три тримесечия на 2010 г. спадът в потреблението бе над 5%, но вече наблюдаваме положителни сигнали.
За последното тримесечие на миналата година и първата половина на тази можем да очакваме близки до 0 изменения.

Възстановяване на растежа в потреблението можем да очакваме след средата на 2011 г. За да се случи това обаче е необходимо банките да засилят кредитирането.

Държавата - с идея за стимулиране на потреблението с реклама

През август 2010 г. от Министерство на финансите обществена поръчка на тема “Разработване на стратегия и реализация на кампания за стимулиране на вътрешното потребление в подкрепа на фиска". Целта бе „повишаване на обществената информираност по отношение на механизмите за стимулиране на вътрешното потребление“.

Също така, според документа, рекламната кампания в рамките на девет месеца трябва да информира обществото за „политиките в областта на данъчното облагане“ и да поощри „производството и осигуряването на условия за прозрачен бизнес“, чрез средствата за масово осведомяване и организирането на публични събития. Не се уточнява какви ще са публичните събития.

На 23 декември 2010 г. обаче процедурата е прекратена с мотив, че седем от общо девет подадени оферти не отговарят на изискванията на възложителя. Остават две оферти, но от едната става ясно, че „участникът демонстрира пълно непознаване на целите и предмета на поръчката“. Така че остава една оферта, което проваля конкурса заради липсата на конкуренция.

Още анализи от Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Бизнес
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата