IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Петролът удря $100 за барел до края на годината

Най-късно до януари цените на бензините у нас ще се повишат с 15-20 на сто и ще стигнат 2,20-2,30 лева за литър, коментира Светлозар Стоянов от фирмата за търговия с горива "Темпо-Петрол"

Петролът удря $100 за барел до края на годината

Трябва да се мисли за алтернативни на петролните горива, защото цените на петрола ще продължават да растат и до края на годината или най-късно през януари ще стигнат 100 долара за барел, заяви за БТА Светлозар Стоянов, мениджър в отдел "Корпоративни клиенти" на фирмата за търговия с горива "Темпо-Петрол".

Той посочи като алтернатива на бензините метана, което според него е горивото на бъдещето.

Неговата прогноза е, че най-късно до януари цените на бензините ще се повишат с 15-20 на сто и ще стигнат 2,20-2,30 лева за литър.

Допреди две-три седмици имаше фирми, които внасяха горива от Македония и Румъния, защото в тези страни цените нарастваха по-бавно, но сега вече и там се повишиха и не е рентабилно да се внася, добави Стоянов.

В отговор на въпрос той каза, че дори веригите от бензиностанции да имат запаси от горива, те могат да стигнат за две-три седмици, за да не се повишават цените. Не е рентабилно да се задържат цените на бензините, заяви той.

В момента на международните пазари горивата са двойно по-скъпи спрямо януари тази година, маржовете стават минимални, цените ще продължат да растат, а маржовете още ще намаляват, каза Стоянов. Според него на малките маржове могат да издържат само големите вериги бензиностанции и дистрибутори на горива.

Мнението на Светлозар Стоянов е, че метанът ще бъде все по-добре приеман на българския пазар. Той е пет-шест пъти по-евтин от другите горива. В момента 30 процента от такситата у нас карат с метан, съобщи той.

До края на годината "Темпо-Петрол" ще открие една метан-станция в София, а след това и още няколко. Фирмата ще купи и един рекламен автомобил, който е изцяло пригоден да се движи с метан.

По думите на Стоянов в автомобилните компании все повече започват да мислят за увеличаване на производството на автомобили, движещи се с метан. Метанът се пълни в специални бутилки за високо налягане - 160-200 атмосфери, подобни на тези, в които се съхранява кислород, обясняват експертите от "Темпо-Петрол".

Тъй като той има много малка енергийна плътност, трябва да бъде компресиран под високо налягане. В бутилка с обем 50 литра се събира 10 кубически м метан под налягане 200 атмосфери.

С 50-литрова бутилка максималният пробег е 100 километра. Затова при автомобилите, работещи на метан, се наблюдава използването на пакет от няколко бутилки. Обикновено се монтират бутилки с общ обем не по-малко от 100 литра, за да има автомобилът пробег поне 200 километра.

Стойността на метановите уредби е с около 10-15 на сто по-висока от тази на пропан-бутановите, но без цената на бутилката. Крайната стойност на стандартна система, монтирана на автомобила, е не по-малко от 1100- 1200 лева. В момента се работи върху създаването на бутилки от твърди пластмаси, издържащи на високо налягане, а съответно и с по-ниска цена.

"Лавината" в цените на петрола за икономика на страна като нашата, е нежелан фактор, заяви и Петър Денев, главен секретар на Българска стопанска камара (БСК).

Той посочи, че икономиката ни е с ограничени ресурси, малко степени на свобода, нестабилни пазарни ниши на фона на нарастващите цени на петролните продукти в световен мащаб.

Безспорно тревогата на нашите членове от индустриалния и продуктовия бизнес, както и извършващите транспортни услуги, е сериозна, посочи Денев. Дали повишаването на цената на петрола се дължи на спекулативни ходове или на други форсмажорни причини е едната страна на въпроса, допълни той.

Точната диагностика е важна от гледна точка на стратегията на българските фирми. За разлика от бюджета и в краткосрочен, и в дългосрочен план тази аномалия на световните пазари се отразява негативно върху всекидневните финансови разчети на българските фирми, отбеляза експертът.

Като отчетем, че голяма част от индустриалния ни бизнес е с енергоемки технологии, почиващи на традиционни горива и природен газ, очевидно новината е лоша, коментира Денев последните котировки на петролния пазар.

Според него добрата страна на този кризисен фактор е, че ще "притисне" бизнеса всекидневно да преосмисля ефективността от инвестициите си.

Това значи да се залага по-смело на енергоспестяващи решения, да се търсят специалисти по енергиен одит, да бъдат проучвани възможностите за използване на научните кадри и патентното ведомство, за да бъде осигурен по-нормален ритъм на работа, когато доларът или нефтът преминат психологическите нива в своите стойности, добави Денев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Бизнес
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата