Aрома е най-големият производител на парфюмерийни и козметични продукти в България. Компанията е създадена през 1924 г., а от 2001 г. е 100% частна собственост, като изнася своите продукти в над 50 страни на петте континента.
Арома работи в сътрудничество с водещи научни институти и лаборатории като ISP Europe, Schulke Mayr, Deutsche Prazision Ventil, ICI, Goldschmidt.
Традиционен и силен пазар за компанията е Русия, където някои от продуктите й заемат престижни призови позиции. На пазара за боя за коса в страната Арома държи 11% дял със своите марки Fara Classic и Fara Интенсивная. Всяка десета рускиня се боядисва поне един път месечно с боя за коса, произведена от Арома, а инвестициите на козметичния гигант в маркетинг и реклама на продуктите в Русия възлизат на около 10 млн. долара за последните три години и половина.
Сериозно е присъствието на Арома и при пастите и четките за зъби Astera. Един от всеки двадесет руски потребители редовно купува продукти от тази марка.
Финансовият директор на дружеството Димитър Луканов се съгласи да коментира за Investor.bg състоянието и бъдещето на компанията.
Арома АД има консолидирана печалба от 1,35 млн. лв. за първото шестмесечие спрямо загуба от 1,26 млн. лв. преди година. На какво се дължи подобрението на резултата?
Подобрението на резултата е следствие на тоталната реорганизация на Арома АД. Основно то идва от намаляване на разходите в следствие на повишената производителност на компанията. Арома редуцира броя на произвежданите продукти с 25% от юни 2004 г. досега. Някои от по-старите продукти, нишови продукти и такива с недостатъчен принос за компанията, са спрени от производство. Изцяло са премахнати и продуктите, които изискват интензивен ръчен труд, което допълнително облекчава производството.
Компанията се реструктурира и на ниво управление. Основните промени настъпиха в планирането и ресурсното осигуряване. Тук се стремим да изградим една гъвкава система, която да поддържа оптимални запаси от суровини и продукция без да се затруднява компанията финансово. Всички тези мерки имаха за цел да понижат средната себестойност на готовата продукция, като отчетите за първите шест месеца на годината категорично доказват това. Целта на мениджмънта е да подготви компанията за 2007 г. и евентуалното членство на България в Европейския съюз.
Какъв е делът на продуктите, продадени у нас, и на тези, реализирани в чужбина?
Съотношението е приблизително 35% на 65% в полза на износа.