Компанията майка на Opel, американският концерн General Motors, вероятно ще извади производството на модела Astra на Opel от завода в Рюселхайм.
Следващото поколение на най-важния за Opel модел ще се произвежда от 2015 г. само в британския завод на концерна в Елсмиър Порт и в полския град Гливице, пише в днешния си брой авторитетният Frankfurter Allgemeine Zeitung, позовавайки се на източници от компанията.
Те пък се позовават на изказване на вицепрезидента Стивън Джирски, който е и председател на надзорния съвет на Opel. Официалното решение по този въпрос обаче се очаква едва в средата на май.
Говорител на компанията е отказал коментар под предтекст, че преговорите още продължават.
За Рюселхайм подобно решение би било опустошително. „Все едно VW Golf вече да не се прави във Волфсбург“, заявява представител на синдикатите. Компактният Astra, заедно с Corsa, с производствен обем от 330 000 единици на година, е най-важният модел на Opel.
Тъкмо с празнуването на 150-годишния юбилей от създаването на компанията, края на производството на Astra в Германия би бил сигнал, че традиционният завод губи значението си. Освен Astra, който според сегашните информации запълва една трета от капацитета в Рюселхайм, тук се произвежда и лимузината от среден клас Insignia.
От гледна точка на управлението на GM и на управителя на Opel Карл-Фридрих Щраке стъпката обаче е разбираема. Работната сила в Елсмиър Порт и Гливице работи по-гъвкаво и по-евтино. Те са готови в допълнение към 40-часова работна седмица да приемат до 80 допълнителни смени годишно в събота. В Елсмиър Порт вече ще се работи на три смени и вместо предишните 145 000 единици на година ще се сглобяват по 205 000 коли. В Гливице производството на Astra ще нарасне от 185 000 до 240 000. Компанията ще спести от това доста пари: в Рюселсхайм произведството е скъпо, тъй като трудът на служителите все още се заплаща над тарифите.
За да предотврати подобно развитие за Рюселхайм, председателят на работническия съвет на Opel Волфганг Шефер-Клуг предложи компромисен вариант. Служителите на германския завод можеше да се лишат доброволно от част от заплатите си или намаляване на заплащането и по този начин да поемат част от инвестициите, нужни за произвеждането на следващото поколение Astra в Рюселхайм. Шефер-Клуг смята, че тези инвестиции са в размер на 70 млн. евро.
„Настояваме Рюселхайм да остане третото място за асемблиране на Astra“, заяви той пред FAZ. С производствен обем от 100 000 броя Insignia на година заводът ще бъде твърде слабо натоварен, за да оцелее в дългосрочен план, смята той.
„Бизнесът в Европа трябва да бъде саниран“, заяви и председателят на GM Даниъл Акърсън в Детройт миналата седмица. Там имало много повече непродадени коли, „отколкото ни се иска“. Въпреки че през миналите три години на Стария континент са закрити 8000 от някогашните 48 000 работни места, през тази година Opel е заплашен от шеста поредна загуба за финансовата година. От 1999 г. насам GM загуби общо 16 млрд. долара. заради дъщерното си дружество.
Още новини за автомобилния бизнес четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.