Туристическият бранш изпраща една трудна, но добра 2012 година. Въпреки кризата именно туризмът е отрасълът, който продължава да регистрира ръст, а икономиката ни може да разчита на сектора и догодина. Това е позицията на експерти в туристическия бранш, които обобщиха ситуацията на българския туристически пазар през 2012 година.
Ето експертното мнение за развитието на туризма през 2012 година.
Румен Драганов, директор на Институт за анализи и оценки в туризма
Като цяло изпращаме една много добра година за българския туризъм. Секторът доказа, че има потенциал да подпомага местните икономики, създавайки работни места дори в тежки времена.
Отчита се добър летен сезон въпреки терористичния акт в разгара на лятото на летището в Бургас. Този безпрецедентен случай доказва стабилността на бранша, защото туризмът не претърпя значителни щети, а и имиджът на страната ни като цяло остана ненакърнен. Добър знак е, че този насилствен акт не беше припознат като нещо обичайно, а беше разбран като инцидент, който не спря нито израелските, нито другите чужди туристи да посещават страната ни.
2012 година беше и по-спокойна в сравнение с предходната заради по-малкото оплаквания за употреба на храни с изтекъл срок на годност. Очевидно системата за контрол по безопасност на храните отбелязва подобрение по отношение на качеството на храните, предлагани в хотели и заведения за хранене.
Годината беше по-добра и по отношение на намалелия брой изоставени туристи – както български зад граница, така и чужди у нас. Въпреки добрия резултат обаче този проблем остава основната драма на българския туризъм заради липсата на работещо законодателство, което да възмездява ощетените веднага. А въпросът с фалитите на туроператори винаги ще стои на дневен ред, което не трябва да ни плаши.
Забраната за пушене на закрити обществени места, противно на очакванията, не оказа негативно влияние на сектора. Тъкмо напротив – ресторантите бяха пълни не само през летните месеци, но и през Коледните празници. През 2012 година имахме първата Коледа без цигарен дим, което беше оценено като положително и от самия бранш, който по никакъв начин не усети спад.
Пътуванията на българи в чужбина отбелязаха лек спад с около 3%, като основен фактор за това е икономическата криза, която оряза възможностите на голяма част от българите да пътуват. Очерта се обаче началото на една нова положителна тенденция – преоткриването на страната ни като отлична дестинация за туризъм от родните туристи.
Посещенията на чужди туристи и тази година ни зарадва с ръст, макар и минимален – с 2,6%. Основната причина за по-малкия брой чуждестранни туристи у нас беше спадът в зимния сезон в началото на годината през февруари, последван от спада през април, когато около Великденските празници гръцките туристи бяха значително по-малко. Летният сезон регистрира ръст от 5% в броя на туристите, а есенните месеци не ни изненадаха с по-слабите показатели за посещения и приходи от туризъм.
Ниската средна заетост на легловата база също ще продължава да е съществен проблем за туристическия отрасъл. Постига се заетост на едва около една трета от легловата база. Мерките, които биха подобрили ситуацията с в две посоки – да се работи за развитие на традиционния културен туризъм и този, който предлага изява на съвременните изкуства – фестивали, пърформънси, концерти и други, които събират млади хора и то целогодишно. Само така може да се разшири сезонността на туризма ни, да се преодолеят рамките на летния и зимния сезон и да се акцентира върху възможностите, които страната ни предлага и през пролетта и есента. В противен случай родният туризъм ще продължава да бъде нискобюджетен и със славата на евтина дестинация. България трябва да „отвори“ културния туризъм, който има потенциал да привлече високоплатежни туристи.
Това, което ни чака през 2013 година, а и през следващите години, е, че туризмът ни вече няма да регистрира тези големи ръстове, на които бяхме свикнали в годините преди кризата. Оттук нататък туристическият сектор ще осигурява около 3% ръст с тенденция за намаляване в зависимост от сезона.
Като цяло е постигнато насищане на туристическия продукт, който предлагаме. България има имидж на евтина и масова дестинация – с най-евтин зимен и летен туризъм, според изчисленията на световните агенции по туризъм.
Благой Рагин, председател на Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация
Трудна, тежка и въпреки това успешна година изпраща туристическият бранш. Като че ли най-тежкият удар дойде от терористичния атентат през лятото, но последиците не бяха фатални, спадът бързо бе овладян и не беше повече от 2% като отлив на туристи.
Основен проблем, който спъна растежа на туризма, е този с визите за граждани на Русия, Украйна и Турция. Ако България успее да извоюва възможност за многократни визи за тези туристи, можем да очакваме още по-добри резултати.
Милиарди лева се губят от сегашната нормативна база в закона за горите. При условие, че през следващата година законът бъде преразгледан, има шанс десетки малки курорти да развият потенциала си и да станат реална конкуренция на трите ни големи зимни курорта.
Към момента зимните ни курорти са пълни и очакванията са финансовите отчети да покажат положителни резултати.
Ирена Георгиева, председател на УС на Асоциация на туроператорите и туристическите агенти
Годината беше трудна, но добра за туризма ни. Въпреки все още нерешеното законодателство, което създава проблеми от различен характер, като цяло 2012 г. ще приключи с положителен приход и от летен, и от зимен туризъм.
Пречка пред туроператорския бизнес са заложените тежки административни наказания, които не решават проблема с туроператорите фантоми, а оттук и проблема с фалитите в бранша, които са последица от недобре действащия пазар.
Въпреки трудните години туризмът е печеливш отрасъл, който осигурява прираст на икономиката и няма основания за песимизъм и догодина.
Страната ни има какво да даде от гледна точка на разнообразието на туристическия продукт. Следва политиката да бъде ориентирана към по-печеливши сфери като развитието на културния туризъм и превръщането на историческото наследство в печеливш туристически продукт. Необходима е обаче последователна държавна политика в стратегически план, която да подпомогне развитието на алтернативните форми на туризъм, а оттук и високата добавена стойност на продукта ни.
Още икономически новини четете в Investor.bg