И през 2012 г. Варна е била първенец по площ на търговските центрове на хиляда души население, показват данни на консултантската компания GVA Sollers Solutions.
През миналата година на 1 000 души във Варна са се падали близо 360 кв. м молове, сочи статистиката на компанията. Втората позиция е за Русе, където разпределението на търговските площи е било 356 кв. м на 1 000 души.
В Бургас, Стара Загора, Пловдив и Плевен търговските площи на 1 000 души население възлизат съответно на 334,5 кв. м, 329 кв. м, близо 216 кв. м. и почти 178 кв. м.
Най-малко търговска площ на 1 000 души, както беше и през 2011 г., се пада на София със 165 кв. м.
След откриването на новите търговски центрове през миналата година средно за страната на 1 000 души са се падали по почти 87 кв. м модерни търговски площи, което е ръст от близо 13 на сто спрямо предходната година, посочват от компанията. Спрямо 2010 г. пък е отчетено увеличение на разпределението на моловете от над 20 процента.
През 2009 г. на 1 000 души население се е падала близо три пъти по-малко търговска площ в шопинг центрове, а през 2008 г. – над четири пъти по-малко в сравнение с 2012 г., изчисляват експертите Тази стойност обаче все още е много под средната за Европа, където тя е около 200 кв. м на 1 000 души население.
С откриването на предвидените за 2013 г. търговски центрове се очаква стойността на този показател за страната да се покачи до близо 125 кв. м, което би означавало ръст от над 43% спрямо 2012 г.
От компанията припомнят, че през 2012 г. бяха няколко нови мола, като освен големите - Галерия Бургас и България мол, заработиха и няколко по-малки проекта: Сити Център Сливен, който е първият подобен комплекс в града и региона, първият lifestyle център за майки с деца в България - Mam’s & Me във Варна и Mall A в Гоце Делчев.
Стротелството на търговски центрове продължава и в момента, като в процес на изграждане са шопинг центрове с нетна отдаваема площ 277 000 кв. м. Повечето от тях се планира да бъдат въведени в експлоатация до края на настоящата година, като първи ще заработи най-големият шопинг център в България до момента – Парадайс Център, последван от Мега Мол Люлин, South Ring Mall и първия открит мол The Strand.
Все пак кризата намери отражение върху пазара на търговски площи и два мола фалираха – Варна Тауърс в морската ни столица и Екселсиор в Пловдив, отбелязват експертите.
През последната година се забелязва стабилизиране на свободните площи в шопинг центровете в големите градове заради отстъпките и бонусите за наемателите. Това е и една от причините в момента процентът на незаетост на търговските площи в действащите молове в София да е ниска - средно около 8%.
По-високите нива на безработица и ниската покупателна способност на населението извън столицата и водещите регионални центрове обаче се отразяват негативно на пазара на търговски площи. Заради слабия интерес на търговците нивата на незаетост в шопинг центровете в по-малките градове остават високи, като процентът варира между 30% и 65%.
И през 2012 година продължават да се забелязват празни помещения по главни търговски улици в големите градове. Много от магазините по търговските улици фалират, а оборотите на други са минимални заради слабия интерес към тях и по-засиления към моловете.
Сезонният фактор също нанася сериозни загуби на собствениците на магазини по търговски улици. Търговските центрове са по-уютни и топли през зимните месеци и прохладни - през летните. Освен това предлагат паркоместа, които са сред основните изисквания на посетителите, както и кътове за децата, което ги прави по-удобни за пазаруване.
Напоследък към наем на площи по търговските улици се насочва малкият и среден бизнес, който се нуждае от по-малки помещения. Липсата на по-големи пространства (над 150 кв.м.) на главни търговски улици принуждава една част от брандовете от най-висш клас да обърнат поглед към големите търговски центрове.
Друга съществена причина за изпразването на магазини по главни улици е ниското потребление, в съчетание с влошената икономическа ситуация и повишената конкуренция.
Като цяло към края на 2012 г. се забелязва понижено предлагане на търговски площи по главните улици на столицата, Варна и Бургас спрямо предходните две години. Основният обем предлагани площи е фокусиран по второстепенни търговски артерии.
През миналата годин продължи и експанзията на дискаунтърите в страната. Към момента Лидл е една от най-бързо разрастващите се вериги с общо над 60 магазина в страната. Първото място по брой магазини в страната продължава да държи Билла – 86, а третата позиция е за Пикадили с 43 магазина.
Кауфланд е най-печелившата верига към момента и през 2012 година се увеличи с още 3 нови магазина, като така броят им достигна 42. Магазините на Карфур са вече 15, а от веригите за бяла, черна, офис техника и IT Технополис е с 29 отворени хипермаркета към края на 2012 г., а Техномаркет – с 49.
Докато при шопинг центровете се забелязва известно активизиране през последната година, при ритейл парковете такова няма. Старите проекти като Ритейл Парк Средец, Ритейл парк Вазов и Ритейл парк Блек Голд, остават замразени и нови проекти няма. Въпреки че ритейл парковете се отличават от шопинг центровете с по-малък обем инвестиции, през последните години те не представляват интерес за инвеститорите.
Според експертите през настоящата година няма да бъдат рестартирани замразени проекти в сферата на търговските площи, както и да се появят нови проекти. Очаква се пазарът да продължи да се стабилизира и да започне процес по преразпределение. Експанзията на големите вериги ще продължи, макар и със забавени темпове, а някои от тях дори ще започнат да се свиват.
Още новини за Имоти четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.