Покрай зимния народен бунт срещу високите сметки за ток и безобразията на властта и последвалата политическа криза на заден план остана една деликатна тема, която никога не е била сред любимите на управляващите.
Като по учебник, предизборно, много политически партии гръмко обещаваха, че ще увеличат приходите в бюджета и ще затворят кранчето на безконтролната контрабанда. През 2009 г. Бойко Борисов също разчиташе на тези традиционни риболовни кукички за печелене на избиратели. Малко след като пое властта, бившият кмет на София и вече премиер на България обеща, че до края на 2012 г. страната ни ще се е преборила окончателно с нелегалните цигари.
Въпреки това, след скока на акциза на цигарите в началото на 2010 г., контрабандата на тютюневи изделия завладя над 60% от пазара, както твърдят мнозина експерти, сред които Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията или специалистите от Българска легия "Антимафия".
Вярно и към днешна дата, поне веднъж в седмицата Агенция "Митници" изгрява в медиите със заловена пратка цигари-менте и то за хиляди късове, количествата звучат грандиозно, но истината е, че те са само прашинка на фона на това, което се пласира на черно в цялата страна. Статистиката на митниците показва, че за 2010 г. подчинените на Ваньо Танов са хванали над 249 млн. къса нелегални цигари. През следващите години обаче заловеното количество значително намалява. За 2011 г. задържаната контрабанда тютюневи изделия възлиза на малко над 194 млн. къса, а за 2012 е едва 83 млн. къса. Според данните на бизнеса и различни изследвания контрабандната търговия с папироси възлиза на над 1 млрд. лв., т.е. заловеното е смешно малко.
Постъпленията от акцизи също драстично спадат. От Агенция „Митници“ оправдават намалението с понижената употреба на тютюневи изделия заради забраната за пушене на обществени места. Статистиката на НСИ също говори за спад, но не чак толкова драстичен, че да се отрази на бюджета. Разходите на член от семейството за цигари за последната една година са се увеличили с около 10%, но консумацията е намаляла едва с 0,5%.
Схемите на трафикантите
И докато държавата умува как да спира нелегалните папироси, трафикантите стават все по-изобретателни. Една от малкото осветени порочни схеми за щедри печалби от цигари на черно работи по следния начин: цигарите първо се произвеждат у нас, фирмите обаче спестяват милиони левове, които трябва да платят на хазната за акциз с мотив, че стоката е за износ. Експортът обаче се прави за страни от третия свят или такива, в които има военни конфликти и където митническият контрол за стоки от този тип е последна грижа. След като пратката пристигне в такава държава, тя преседява там до 2 месеца и след това отново се внася в страната ни и се продава на черно. Най-често такива цигари се изнасят за Иран или Ирак главно с камиони.
"Обикновено за разтоварване на стоката се избира някоя по-затънтена безмитна зона, където стоката се разтоварва. Количествата престояват там 45 дни и то съвсем целенасочено, толкова време издържа батерията на GPS-а, който нашите митничари са изискали да бъде монтиран към кашоните с цигари, за да контролират движението им. След това стоката се товари на друг камион и се връща през Грузия и Турция "маскирана" като гащи, трикотаж, чорапи или дини, например", разказват запознати, пожелали анонимност.
Бивши митничари твърдят, че у нас няма фиктивен износ на български цигари. "Всичко от "Булгартабак" се изнася с охрана и се следи всяко късче. Прекалено много хора участват в цялата процедура, за да става нелегално", аргументират се те. Цялата документацията около експорта на тютюневите изделия на холдинга е изрядна, уловката обаче е, че не всеки дистрибутор се допуска да изкупува цигари на холдинга за износ, за които не се плаща акциз и ДДС.
"Ако нямаш нужните връзки с правителството, холдингът те размотава с години и работи само с отбрани прекупвачи", разказват източници на Investor.bg.
Иначе, съвсем отделна тема е какво се случва с папиросите, когато минат нашата граница. Големият въпрос е реализират ли се в държавата, която е посочена в документите, или след време се връщат нелегално у нас?
Митничарите ни единствено могат да проверят дали пратката е пристигнала до държавата, която е вписана по документи, чрез т.нар. "електронен пад". При тръгване на камиона с цигари в този документ самият митничар вписва какви количества от Европейския съюз влизат в страната или съответно излизат и пускат предизвестие към колегите си.
По този начин на митниците ще се знае предварително какви стоки да очакват в страната си и да ги обмитят, предстои да влязат в страната и ще се преценява дали те трябва да бъдат проверявани на място.
Статията можете да прочетете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.