През 2014 г. субсидиите за обработваема земя ще се разпределят по нов начин - малките и средни стопанства с площ до 300 дка ще получават по-големи директни плащания. Стопанствата с площ над 10 000 дка ще получават по-малко подпомагане от средното. Тези промени са включени в проект за изменение на наредбата, свързана с директните плащания, която е публикувана на сайта на агроминистерството.
Веднага след публикуването на наредбата Асоциацията на земеделските производители в България (АЗПБ) и Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) възразиха срещу начина, по който се реформира секторът - непрозрачно и без анализ.
От НАЗ заявиха, че промените са оповестени в последната минута, тъй като държавите членки трябва да информират до 1 март 2014 г. Еврокомисията за това какво ще е подпомагането през 2014 г. Организацията поиска да види анализ от МЗХ за ефекта от преразпределителното плащане върху земеделските стопанства в България, с което се отпускат допълнителните средства за малките ферми, както и анализ за ефекта от редуцирането на директните плащания над 150 хил. евро. Зърнопроизводителите предложиха промените да бъдат временно стопирани.
Анализ с обосновка на промените бе публикуван вчера на сайта на агроминистерството. Днес пък се очаква там да се проведе обществено обсъждане с браншовите организации.
Каква е целта на промените?
В момента директните плащания не са обвързани с производството и във всяка държава членка се плаща единна ставка за декар обработваеми ниви. Резултатът е неравномерно разпределение на субсидиите между фермерите. Това е основата причина да се предлага преразпределителното плащане – или допълнителното стимулиране на първите хектари, се посочва в анализа.
Според авторите му за финансовата 2012 г. в България около 80% от директната субсидия за страната отива при 6% от заявителите за директни плащания. По-голямата част от земеделците – около 81%, са получили едва 7,25% от средствата за директни плащания с размер на подпомагането за едно стопанство до 2 000 евро.
Този проблем се наблюдава във всички държави членки на Евроксъюза, където 80% от получателите на директни плащания са получили около 17% от подпомагането.
Експертите припомнят, че в резултат на реформата на Общата селскостопанска политика (ОСП) 2014-2020 г. беше създадена нова схема за директни плащания, наречена Схема за преразпределително плащане. Тя е доброволна за държавите и определя по-високо единно плащане на хектар за първите хектари на всяко стопанство, което има право на подпомагане по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП).
Преразпределителното плащане може да бъде приложено още от 2014 г. В такъв случай държавата следва да уведоми Брюксел, че ще прилага схемата и да посочи размера на бюджета, който ще отдели за този вид подпомагане, до 1 март 2014 г.
Размерът на първите хектари се определя от всяка страна членка, но не може да е над 30 ха (300 дка) или средния размер на стопанството в съответната държава. За България средният размер на стопанствата е около 6 ха (60 дка).
В анализа се предлага да се въведе единна ставка за всички първи хектари, въпреки че е допустима и двустепенна система.
По-високото подпомагане за първите хектари ще бъде получено от всички фермери, които обработват земеделска земя. Помощта няма да е само за малките стопанства с размер на площите до 30 ха, а надбавката ще бъде отпускана и на по-големите ферми за техните първи 30 ха, подчертават експертите.
Редукция на плащанията
От 2015 г. европейското законодателство изисква подпомагането по СЕПП на един бенефициент в размер над 150 000 евро да се намалява с поне 5%. Посочената цифра е минималната възможна, а съществува опция и за пълно спиране на директните плащания над цитираната сума. През 2014 г. като преходна не се прилага изискването за намаление на плащанията от 5%, но въпреки това може да се приложи Схемата за преразпределително плащане.
От всички възможни варианти за прилагане на Схемата за преразпределително плащане за България е избран следният сценарий:
Размер на първите хектари – 30 ха (300 дка);
Бюджет по Схемата за преразпределително плащане – 104 898 241 лева (53 634 441 евро).
Средното плащане на декар в малките стопанства би било 45,10 лева/дка и в същото време средното плащане и за най-големите стопанства не би паднало под 30 лева/дка.
В анализа се посочва, че новата схема осигурява преразпределяне на финансовия ресурс към средните и по-малки земеделски стопанства.
Авторите допълват, че прилагането на Схемата за преразпределително плащане може да промени сегашната ситуация, в която малък брой големи земеделци получават по-голямата част от директните плащания, а в същото време за голям брой фермери остават незначителни субсидии. С прилагането на новата схема ще бъдат стимулирани средните и малките земеделски стопанства, допълват експертите.
Още икономически новини четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.