IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Има ли голям отлив на чужди фирми от BG пазара?

Според Борислав Стефанов е много рано да се говори за тенденция

Снимка: Bulgaria On Air

Снимка: Bulgaria On Air

Рано е да говорим за голям отлив на чуждестранни фирми от българския пазар, заяви в сутрешния блок на Bulgaria On Air бившият шеф на Българската агенция за инвестиции Борислав Стефанов.

По думите му трябва да се прави разлика между фирмите, дошли в България през 90-те години заради приватизационни сделки, тези, дошли да правят заводи, и тези, които оперират в IT сферата и аутсорсинга.

Стефанов подчерта, че през последните няколко месеца големи чуждестранни компании, занимаващи се с аутсорсинг, са показали ясен интерес и са стъпили на българския пазар. Ето защо тенденцията не бива да се разглежда само като отлив на чужди инвеститори, каза той.

Експертът смята, че това, което обединява фирмите, напуснали българския пазар, е, че са имали дейност, насочена конкретно към вътрешния пазар, а малка част са били с експортното ориентирано производство.

„За инвеститорите е важно обстановката да е тиха, спокойна и предвидима, което не се наблюдава в България през последната година“, подчерта в ефира на Bulgaria On Air адвокатът по инвестиционно право Димитър Владиков.

По думите му ключови фактори в случая са преди всичко икономическата и политическата обстановка. Според него не бива да се подценява и фактът дали и как България се рекламира в чужбина.

„В Азия и САЩ една голяма част от големите играчи в производствените предприятия и банките просто не знаят за България“, коментира Владиков.

В тази връзка Стефанов посочи, че не бива да се изчаква бизнес средата в България да стане перфектна, защото могат да бъдат изпуснати големи инвеститори. Той твърди, че нито една страна в света не предлага перфектни условия за създаването на бизнес.

Според двамата експерти промяната в бизнес средата би отнела години, докато рекламата е по-лесен начин за привличане на чуждестранни инвеститори.

Владиков смята, че е изключително важно да се реши кой точно ще поеме задачата за насърчаване на чуждестранните инвестиции в България, тъй като в момента има няколко субекта, които са заети с това, но "не вършат работата си достатъчно добре". По думите му най-важното е да се създадат ясни правила кой какво върши и какви отговорности има.

Стефанов коментира, че не очаква промени в чуждестранните инвестиции в България спрямо 2013 г., докато Владиков смята, че всичко зависи от промените, които ще бъдат направени в Закона за инвестициите. 

Повече по темата вижте във видеото на Bulgaria On Air!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Бизнес
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата