Съюзът на международните превозвачи се готви за протест след 15 юни. Това стана ясно на Националния транспортен форум по проблемите на международния автомобилен превоз на товари в НДК, където беше прочетена декларация на управителния съвет на Съюза. В нея се казва, че с порочните си практики при лицензирането на дейността на автомобилния превоз на товари, с пълното си бездействие при явни нарушения и липсата на каквато и да било комуникация с браншовите организации, държавните органи и институции са създали напрежение в бранша.
Техният опит през изминалите години доказал, че крайната мярка, за да бъдат чути, е затварянето на границата. От съюза заявиха исканията си в декларация, представена от Христо Христов, член на УС на организацията.
В нея те искат незабавно да се прекрати порочната практика да се издават лицензи на превозвачи, които не отговарят на критериите, заложени в регламент на Европейския парламент и Съвета на Европа, а именно: Установеност на автомобилните предприятия; Благонадеждност (добра репутация); Финансова стабилност; Професионална компетентност. Да се въведат ефективни мерки за контрол и издадените неправомерно до момента лицензи да бъдат незабавно отнети. Да се спазва изискването за съответствие на броя на ППС и броя на копията на лицензите.
Превозвачите поискаха в най-кратки срокове да бъде издадена заповед от транспортния министър за легитимиране на браншовите организации, които имат реални членове и реално упражняват дейност по защита на правата и законните интереси на българските превозвачи.
Да се възстанови участието на браншовите организации във всички комисии и съвещания, касаещи автомобилния превоз на товари. Да се предприемат ясни и категорични мерки по възстановяването на традиционните за България пазари за превоз в Република Турция, Близкия Изток и страните от бившия руски пазар, включително въвеждането на реципрочни такси за чуждите превозвачи, като по този начин пазарът се регулира съгласно принципите на лоялната конкуренция.
По отношение на административните тежести, които международните превозвачи изредиха сред основните си проблеми, зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Антон Гинев информира, че на 17 май в Министерския съвет ще се разгледа предложението за намаляване на таксите по тарифа 5, които "Автомобилна администрация" събира от превозвачите. Ще бъде обсъдено и другото искане за отпадане на нотариалните заверки. Проблемът с кадрите в международните превози обаче трябва да се регулира от самия бранш, който да ги подготвя и задържа в страната, посочи Гинев.
Либерализацията на пазара на автомобилните превози трябва да бъде или пълна, или никаква, защото по този начин страната ни ще загуби своите лостове за регулация чрез бройките на разрешителните, каза по време на форума зам.-министърът. Преговорите с турската страна продължават, като за база се използва нератифицираната спогодба от 2012 г.
Той отбеляза, че основното искане на турската страна е за отпадане на платените разрешителни от 43 евро. Приходите в държавата от тези такси са около 20 млн. лева годишно. Турската страна обаче не е съгласна и готова да легализира напълно пазара за превози за трета страна, отбеляза Гинев. Той каза, че е възможно увеличаване на бройката разрешителни за българските превозвачи за трета страна, но при условие, че отпаднат платените разрешителни за турските превозвачи, но не е заявено точното количество.
От март т. г. страната ни е поискала Смесена комисия по автомобилен транспорт с Иран да преговаря по проблемните въпроси на международните превози, по които все още няма отговор от тяхна страна, информира Гинев. Като най-проблемни там той определи въведените митнически ограничения от иранска страна.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.