Кризата в Украйна доведе до това, което всъщност очаквахме – по-голям приток на украинци към България. Това каза заместник-министърът на икономиката и енергетиката с ресор "Туризъм" Бранимир Ботев пред журналисти след проведеното заседание на Националния съвет по туризъм.
Към момента имаме с 16% повече записвания от украинския пазар, коментира той.
За руските туристи той каза, че процентът в момента е приблизително същият, но уточни, че те са активни по-скоро в записванията в последния момент и броят им ще е ясен до месеци. Ботев очаква ръст и при руските туристи, макар и не много висок. Той посочи, че нямаме възможност за авансово отчитане на руския пазар, защото информацията, която получаваме, е за издадени визи. Голяма част от руснаците обаче са с дългосрочни визи, защото имат имоти у нас. Ботев прогнозира още, че през всяка следваща година руските туристи у нас ще се увеличават.
Той коментира и приключилия зимен сезон. По негови думи мрачните прогнози за сезона са били опровергани, той е успешен и завършва с 4 процента ръст. Бранимир Ботев коментира някои от акцентите в обсъжданата от Съвета стратегия за туризма. Той открои, че България има потенциал за развитие на различни брандове, което ние ще се опитаме да превърнем в предимство. По думите му България има много продукти, с които страната ни може да бъде конкурентоспособна - море, планини, най-високата концентрация на минерални извори, огромно културно-историческо наследство.
Това, което е заложено в стратегията, е взаимовръзката между всички тези възможности на нашия туристически продукт. Считаме, че най-голям потенциал за развитие имаме в сферата на спа и балнеотуризма, медицинската рехабилитация в комбинация с културно-историческото наследство, изтъкна Ботев.
В момента не повече от 10 на сто от туристите по света избират дестинация за туризъм само заради едно предимство на дадена държава, каза Ботев. „Няма го туриста, който само се пече на плажа, спи и се храни. Търсят се вече поне два допълнителни продукта, които да миксират един краен продукт. България има уникалния потенциал да съчетава например море и спа, море, голф и планински туризъм или море и културно-исторически дадености. Именно тези синтетични продукти трябва да са оттук нататък обект на сериозна разработка”, каза заместник-министърът.
По повод на Националната стратегия за туризма Ботев каза, че за първи път имаме документ за отрасъла със секторни политики до 2030 година. Тя ще е основа за изработването на мастер план, по който предстои да се работи.
По отношение на липсата на кадрите в туризма Ботев посочи, че трябва да се търси публично-частно партнъорство и обединяване на браншовите организации в създаване на професионални училища, които да обучават кадри.
Зам.-министърът съобщи, че през следващата седмица в рамките на визитата на генералния секретар на Световната организация по туризъм в България Талеб Рифай ще бъде приет документ за присъединяване на съответните браншови организации членове на Националния съвет по туризъм към Световната организация по туризъм, като изповядващи ценностите на организацията.
Още икономически новини четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.