IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Глоби от 300 до 3000 лв. при неправилно обозначаване на цени на стоки

Сред изискванията за обозначаването на цените на стоките и услугите са обявената продажна цена и цената за единица мярка да включва ДДС и всички други допълнителни данъци и такси

Глоби от 300 до 3000 лв. при неправилно обозначаване на цени на стоки

От 300 до 3000 лева имуществена санкция ще се налага на еднолични търговци и юридически лица за нарушаване на правилата за обозначаване на цените на стоките и услугите. За тях е предвидена и от 300 до 1500 лева имуществена санкция, ако на стоките няма етикети и на български език.

Това предвижда приетият на първо четене от парламента законопроект за защита на потребителите, подкрепен от 107 депутати, като 49 бяха против и 48 се въздържаха, съобщи БТА.

Сред изискванията за обозначаването на цените на стоките и услугите са обявената продажна цена и цената за единица мярка да включва ДДС и всички други допълнителни данъци и такси, както и цената на всички стоки и услуги, които трябва да бъдат заплатени допълнително от потребителя.

Потребителят има право на рекламация на стоката или услугата, независимо от това дали производителят му е предоставил търговска гаранция, предвижда проектът. Рекламацията може да се предяви до две години от доставката на стоката или предоставянето на услугата, но не по-късно от 14 дни от установяване на несъответствието с договореното.

Ако на потребителя е предоставена гаранция и срокът на гаранцията е по-дълъг от сроковете за предявяване на рекламацията, рекламацията може да се предяви до изтичането на срока на гаранцията.

Потребителят може да прави рекламация за стоки и услуги, включително втора употреба, когато след доставката, при първоначалния преглед или при съхраняването, монтажа, изпитванията или експлоатацията са открити несъответствия с договора за продажба.

При подаване на рекламация потребителят задължително прилага и документите, на които се основава претенцията му, сред които касова бележка или фактура. Търговецът е длъжен да приеме рекламацията, ако тя е предявена своевременно. Предявяването на рекламация пред търговеца не е пречка за предявяване на иск.

Специални помирителни комисии да съдействат за разрешаването на спорове между потребители и търговци, включително във връзка с гаранционната отговорност, правото на рекламация за стоки или услуги и неравноправни клаузи в договорите, предвижда проектът.

Комисиите ще бъдат създадени от министъра на икономиката и ще съдействат за доброволното уреждане на споровете чрез сключване на споразумение между страните по спора. Ако страна по спора не изпълнява задълженията си по споразумението, другата страна може да се обърне към съда за разглеждане на спора.

Помирителната комисия включва по един представител на Комисията по търговия и защита на потребителите, определен от ръководителя й, представител на сдружение на търговците и представител на сдружение на потребителите.

В законопроекта се регламентира законово понятието реклама и какво е заблуждаваща, непочтена и сравнителна реклама, като се предвижда забрана на заблуждаващата, непочтената реклама и на неразрешената сравнителна реклама.

Заблуждаваща е всяка реклама, която подвежда или може да подведе хората и поради това може да повлияе на тяхното икономическо поведение или по тези причини нанася или може да нанесе вреди на конкурент.

Непочтена е реклама с елементи на дискриминация, както и ако цели да предизвика безпокойство или страх или използва тези чувства и липсата на опит от страна на потребителите, както и ако използва по "неподходящ начин
обществената склонност за предсказване на бъдещето или обещава лесни печалби".

Според законопроекта непочтена реклама е и ако се създава объркване сред потребителите, като се представя стоката или услугата чрез представянето по начин, подобен на този на известни производители. Непочтена е и рекламата, която може да причини морални или умствени смущения у деца, често използва
данни за превъзходството на рекламираните стоки или услуги, които не са съществени или не могат да бъдат проверени.

Сравнителната реклама е разрешена само когато не подвежда, когато сравнява стоки или услуги, задоволяващи еднакви потребности или предназначени за една и съща цел, както и когато сравнява обективно чертите на съответните стоки и услуги, включително техните цени.

Сравнителната реклама не трябва да води до объркване на рекламодателя с неговите конкуренти или на търговски марки и да не води до дискредитиране на търговските марки, стоките и услугите на конкурентите. Сравнителната реклама е разрешена, когато не извлича нелоялно предимство, произтичащо от
известността на търговската марка или отличителни белези на конкурентите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Бизнес
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата