Дупката в КТБ е 4,2 млрд. лв. Това е общият размер на активите на банката, за които според одиторите има необходимост от обезценки. Към 30.09.2014 г. общата сума на всички активи е в размер на 6,662 млрд. лева.
Докладът за анализа и оценката на активите на КТБ, извършен от одиторските фирми „Ърнст енд Янг одит“, „Делойт България“ и „АФА“, е разгледан от БНБ.
От централната банка посочват, че ръководството на КТБ не се е придържало към разумни и консервативни банкови практики. От БНБ изпращат докладите на одиторите на вниманието на Софийска градска прокуратура.
След поставянето на КТБ под специален надзор се установяват множество пропуски, допускани преди поставянето й в този статут - например, че в процеса на отпускане на кредити липсва задълбочено проучване на кредитоискателите, отсъстват пълни анализи на бизнес планове и разчети относно проектите, обосноваващи финансирането.
Липсва контрол при учредяването и текущото наблюдение на договаряните обезпечения. Извършеният анализ показва, че значителна част от обезпеченията са с пропуски при тяхното учредяване или са несъществуващи, което ги прави нереализируеми. Коефициентът на покритие на кредитния портфейл на банката с валидни обезпечения е около 13 на сто, допълват от БНБ.
Липсва текущо наблюдение и контрол върху дейността на кредитополучателите и целевото използване на средствата от отпуснатите кредити. Допускани са множество предоговаряния на кредити, без да са налице необходимите обосновки за това.
Документацията в кредитните досиета не е поддържана в състояние, което да позволява на банката да управлява своите вземания с цел получаване на икономическите ползи, свързани с тях.
В дейността на банката се наблюдават необичайни за банковата система порочни бизнес практики, които са извършвани чрез сложни операции, целящи прикриване на същността на сделки и трансакции. Един от примерите за това е специфичният начин на кредитиране, опосредствано от „дружества със специална цел“, холдинги и други подобни, с цел финансиране на придобиването на активи, което не отговаря на стандартните и надеждни банкови практики.
Представяните от ръководството на банката преди нейното поставяне под специален надзор финансови и надзорни отчети пред управление „Банков надзор“ на БНБ са били недостоверни и подвеждащи.
Управителният съвет на БНБ е възложил на квесторите до 31.10.2014 г. да представят в БНБ съответните надзорни отчети, които са необходими за вземане на решенията, предвидени в Закона за кредитните институции.
Други решения, сред които преструктуриране и/или оздравяване на КТБ, са възможни, ако Народното събрание в рамките на законодателните си правомощия намери за уместно и своевременно приеме изменения и допълнения на действащото законодателство, включително и по отношение на ресурсното обезпечаване, изтъкват от БНБ.
С цел вземането на информирано решение и подпомагане работата на народните представители по казуса КТБ, Управителният съвет на БНБ ще внесе на 27 октомври, първия работен ден на 43-ото НС, обобщена информация за събитията и всички взети решения на БНБ по отношение на групата КТБ от 20 юни 2014 г. (деня на поставяне под специален надзор на КТБ) до настоящия момент.
Още новини за казуса четете в Investor.bg