Има сериозни основания за картелно споразумение за цените на горивата. Това заяви бизнесът в писмо до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Асоциацията на индустриалния капитал, Асоциацията за квалификация на автомобилисти и Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта настояват да се ускори изготвянето на анализа, който ще установи дали има картел на пазара на горивата.
"България има едни от най-високите цени и на бензин, и на дизел в ЕС преди данъчно облагане. Вторият показател - България е една от страните с най-стеснен и с най-малък марж между най-ниска и най-висока цена, което показва, че почти няма колебание в цените на горивата. Когато имаме много малък марж и много висока цена в математическото уравнение, което бихме написали, малък марж плюс висока цена е равен на картел", посочи в мотивите си д-р Теодор Дечев, директор "Индустриални политики" в АИКБ пред Bulgaria ON AIR.
След като КЗК приключи със секторния си анализ ще излезе с решение дали има картел, или не в България, подчерта говорителят на Комисията Марио Гаврилов.
"Намираме като абсолютно недопустими внушенията, че Комисията трябва да приеме точно определено решение. За нас това е една недопустима намеса и натиск в действията на една независима и обективна институция", коментира Гаврилов по повод писмото на бизнеса.
Бизнес организациите не отчитат един много съществен факт - "на дребно на пазара в България голяма част от бензиностанциите прилагат едни отстъпки, които са необявени в крайната цена, но я свалят", посочи говорителят на КЗК. По думите му това, че цените са близки една до друга не означава, че има картел.
Промените в Данъчния процесуален кодекс, които са в сила от 1 януари, ще позволят на Комисията да погледне пазара от друг ъгъл, съобщи Гаврилов.
"Предишният секторен анализ е правен единствено и само на база информация, получена от фирмите участници в този пазар. Наскоро беше променен Данъчният процесуален кодекс и получихме едно право, за което се борим от пет години, а именно да оперираме с осигурителна и данъчна тайна. Тези промени влязоха в сила от Нова година. Изпратили сме писма и очакваме информация от Данъчни и Митници, което ще ни позволи да погледнем този пазар от съвсем друг ъгъл - да сравним онази информация, която ни дават играчите от този пазар дали отговаря на онази информация, с която разполагат държавните органи, които наблюдават този пазар", поясни Гаврилов.
КЗК ще излезе с решение до един месец, след като получи информацията от двете институции, обеща Гаврилов. Той съобщи още, че производство дали има картел, или не вече, е започнало заради сигнал на Марешки.
Със сигурност цените на горивата в България не са едни от най-високите, заяви Светослав Бенчев от "Петролната и газова асоциация". По думите му страната ни се намира в Топ 3 на най-евтините горива в Европа, а цените у нас вървят с абсолютно същия тренд както останалите държави членки в ЕС.
"Потребителят е заинтересован от това неговите горива в колонката да бъдат възможни най-евтини. Но има и причини горивата ни преди акциз да са малко по-скъпи - това са например разходите по транспорт, тъй като голяма част от европейските страни, особено източноевропейските, се снабдяват по петролопровода "Дружба". Това е доста по-евтин вариант, отколкото ние и нашата рафинерия, която се снабдява с кораби. Рафинерията не работи на един от най-високите си капацитети в момента, което означава, че разходите по производство се разпределят върху много по-малки количества", поясни тезата си Бенчев.
България има един от най-високите регулативни разходи, коментира от своя страна икономистът Емил Хърсев.
"Бизнес моделът на г-н Марешки не може да бъде бързо разпространен. Много е лесно на един отделно взет обект да свалиш печалбата до минимум, а цените до техния най-нисък размер. Това трудно се получава, когато трябва да поддържаш цена в цяла верига, а не само във Варна, която е изключително лесна локация за доставка. Това е един интересен бизнес модел, на който обаче долната граница трудно може да се поддържа", добави Хърсев.
Целият разговор чуйте във видеото на Bulgaria ON AIR
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.