"Удължаваме срока за подаване на документи за концесията на летище София до 31 януари. Оставяме на г-н Радев и служебния кабинет да реши какво да става с летището". Това каза днес министърът на транспорта Ивайло Московски на извънреден брифинг, свикан след изявленията на депутатите от БСП Жельо Бойчев, Георги Свиленски и Драгомир Стойнев. Те поискаха спиране на концесията.
Московски каза, че решението е съгласувано с премиера Бойко Борисов. След това добави, че концесията на аеропорта никога не е била самоцел, а единствената възможност да бъдат стабилизирани БДЖ, съобщи "24 часа". Той припомни, че е заварил железниците с 850 млн. лева дългове, натрупани от от партиите и хората, които сега настояват да не се намери решение за тях. Задълженията на БДЖ към банките са под 500 млн. лева, но кредиторите не позволявали повече разсрочване.
Московски каза още, че подготвянето на концесията е било двугодишен труд на екипа и той няма да го хвърля на вятъра. Сега той чувал, че даването на столичния аеропорт е пробив в националната сигурност и припомни, че летищата на Бургас и Варна също са от национално значение, но тяхното концесиониране не се тълкува по същия начин.
"Изказаха се съмнения, че едва ли не ще бъде отблагодаряване към Ердоган за гласовете за Цецка Цачева, ще е даването на летището на концесия на турска фирма. Използват се термини от рода на харизвано, подарявано и какво ли не. Искам да кажа няколко неща - става въпрос за авансово плащане от концесионера на 640 млн. лв., плюс по 10 млн. лв. на година концесионни такси, плюс 300 млн. лв. инвестиции. Оттам започват да се състезават. Ако това са подаръци - нямам коментар. Сравнено с техните концесии - не виждам там такива неща", посочи министърът.
"И тъй като се прокрадват съмнения, че ще бъде подарено на турска фирма, ние имаме законово основание и ще да удължим срока. Нека тези хора, които претендират за прозрачност, честност, незадкусилие, нека те да вземат решенията. Но тогава те трябва да отговорят на въпроса какво се случва с БДЖ. И с този около 500 млн. лв. дълг, трябва да кажат откъде да дойдат. Не няма откъде другаде да дойдат, освен от бюджета. Но като бръкнат в бюджета, трябва да кажат кои други сектори ще ощетят", заяви Московски.
След това той обясни, че документацията за концесията не се продава, а се тегли от сайта на министерството. Има към 1200 въпроса за процедурата от адвокатски кантори, банки, оператори на летища. Има искания за удължаване на срока, едно от тях било на оператора на аеропорта в Манчестър и това е повод да се отмести подаването на документи за концесията до 31 януари 2017 г.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.