369 жалби от потребители за рекламации на стоки и услуги са получили в Комисията по търговия и защита на потребителите от началото на тази година. 162 от тях вече са удовлетворени, в процес на решаване са 154, а 3 са предложени за решаване по съдебен ред. За 10% от жалбите Комисията не може да окаже съдействие за решаването им, защото са или извън нейните компетенции, или претенциите на потребителите са определени като неоснователни. Една жалба е насочена към Помирително производство поради непостигане на споразумение между търговеца и потребителя.
Традиционно висок е броят на рекламациите за бяла техника и електроника (90), сочи статистиката на Комисията по търговия и защита на потребителите от началото на 2005 г. досега. Жалбите на гражданите от некачествени ел. уреди или липса на коректна информация при закупуването им представляват близо 40% от всички рекламации. Специалистите от Комисията обаче успяват да съдействат на потребителите в най-висока степен точно при жалби, свързани с тази група стоки – 82 %.
Увеличава се броят на оплакванията от стоки за бита и мебели, констатират в КТЗП. От началото на годината те са 42, като 60 % от тях вече са удовлетворени. Обработката на жалбите за тази стокова група е от особено съществено значение, тъй като техните цени обикновено са доста високи, често пъти покупко-продажбата се извършва чрез договор за изработка, който невинаги е достатъчно пълен и точен.
Общият брой на нарушенията за първите два месеца на годината по Закона за туризма и Закона за защита на правата на потребителите е 907. За 761 от тях са съставени актове. Инспекциите, извършени в цялата страна, са 4 756. Специалистите са направили тематични проверки в търговската мрежа на следните стоки: обувки, кожени и тютюневи изделия, текстил, битови и ел. уреди, храни, както и за сезонните намаления.
Най-често констатирани нарушения по Закона за защита на правата на потребителите са: липса на информация за стока на български език, непълна информация на етикетите – цена при разфасовки, цена за мерна единица, липса на процентното съдържание на всеки компонент (особено при текстилните продукти), производител, вносител, указания за употреба и др. Нарушенията по Закона за туризма най-често са свързани с неясно обозначени цени на стоки и услуги, въвеждащи в заблуждение. Понякога липсва лист-меню, карт-меню и дори всички условия по договора.
За разясняване правата на потребителите в Комисията по търговия и защита на потребителите работят ежедневно, а на 15 март по повод Световния ден на потребителите Комисията организира Ден на "Отворени врати" в София, Пловдив, Варна и Бургас. Очаквайте информация за тази инициатива.
Примери от практиката на КТЗП
През месец януари с усилията на експертите на Комисията е възстановена сумата от 2200 лв. на потребителка за поръчано и неточно изпълнено кухненско обзавеждане. Несъответствието между изискванията, записани в поръчката, и изпълнението, се доказва неоспоримо в процеса на проверката и на потребителката е възстановена цялата сума.
Има случаи, когато потребители се обръщат към КТЗП за съдействие при некачествено изпълнение на стоки, без да притежават почти никакви документи. Такъв е случаят от края на февруари, когато потребители пишат жалба за поръчка на мебели на стойност 6000 лв. За съжаление Комисията не може да се намеси резултатно в полза на жалбоподателя, защото той не притежава документи - търговецът отрича, че тези мебели са негови.
Интересен случай е рекламацията на котел на твърдо гориво за отопление. Потребителят е сключил договор за доставка на стойност над 2500 лв. в началото на отоплителния сезон. След едномесечна употреба обаче установява, че обещаната топлинна ефективност на котлето не може да бъде постигната. В случая се постига споразумение за възстановяване на сумата на потребителя.
Експертите от Комисията по търговия и защита на потребителите обясняват на гражданите, че в тяхна полза е да знаят своите права като потребители и да изискват от търговци и поризводители коректност и точност, да ползват правото си на информираност, още преди сключването на търговската сделка. Всяко купуване на стока – от най-дребната до най-крупната, е вид договор между търговец и потребител. И двете страни имат права и задължения.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.