IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec
BGONAIR Live

Промоции - да, ама не! Съдът забрани 3 кампании

Законът предвижда до 30 бона глоба за нелоялни търговци

Снимка: архив, БулФото

Снимка: архив, БулФото

Върховният административен съд потвърди заповеди на Комисията за защита на потребителите за забрана на нелоялни търговски практики, свързани с кампании за предоставяне на отстъпки. Това съобщиха от КЗП.

С промоционална оферта "Вземи 10% повече" банка е създавала погрешно впечатление у клиентите на търговска верига за техника, че при сключване на договор за кредит по тази програма ще могат да закупят по-изгодно уред на изплащане.

Потребителите са заблуждавани, че получават подарък 10% от цената на стоката, а всъщност заплащат този "подарък" под формата на по-високи разходи по обслужването на промоционалния кредит. Оказва се, че при покупка на една и съща стока за еднакъв период на изплащане дължимата от потребителя месечна вноска ще бъде съответно около 37 лв., без да се възползва от промоцията и 42 лв. в случай, че вземе ваучер за отстъпка от 10%.

Друга забранена от КЗП и потвърдена от съда нелоялна практика е свързана с подвеждаща информация за размера на отстъпката и периода на провеждана промоцияот голяма търговска верига за техника. Търговецът е обявил инициатива "Сливи за смет", по време на която клиентите му могат да закупят с намаление телевизор на стойност над 500 лв. при условие, че върнат стар електроуред.

На сайта на веригата е обявена отстъпка в размер на 20%, докато в разпространените рекламни брошури е посочено, че тя е 10%. На практика двадесетдневната кампания се е развила на три етапа, като по-голямата отстъпка е прилагана само през средния период в рамките на пет дни, а през останалите петнадесет дни са приспадани само 10% от цената на стоката. Това обаче по никакъв начин предварително не става ясно за потребителите, които могат да се объркат от противоречивата информация от различните източници, както и да пропуснат възможността да се възползват от по-голямата отстъпка в по-изгодния период на промоцията.

Третата пресечена нелоялна практика е също на търговска верига за липса на наличности на промоционални продукти от рекламни брошури. За едномесечна кампания търговската верига е разпространила 5000 брошури на територията на Варна за стоки с намаление от 30% до 70%, но доставените количества на някои от тях не са съответствали на обема на направената реклама.

Например към момента на проверката на КЗП е липсвал шезлонг на редовна цена от 139 лв., който след отстъпка от 70% е струвал 41,70 лв. Справка в системата за продажби на единствения обект на веригата в града показва, че от него са закупени едва 32 броя от началото на промоцията.  

За прилагането на нелоялни търговски практики Законът за защита на потребителите предвижда санкция в размер до 30 000 лв. при първоначално нарушение и до 50 000 лв. при повторно. 

Съвети към потребителите:

- Внимателно пресмятайте крайната цена, която ще заплатите след приспадането на анонсираните при промоции отстъпки.

- При противоречива информация за условията на промоция уточнете кои са валидните.

- Когато липсва желаната от Вас промоционална стока, настоявайте търговецът да Ви осигури подобна на нея на същата цена.
 

Препоръки към търговците:

-  Всеки опит за заблуда на потребителя за по-изгодна покупка при провеждане на промоции представлява нелоялна търговска практика.

-  Условията на промоцията трябва да бъдат ясни и да не си противоречат в различните източници на информация за кампанията.

- Количествата промоционални стоки трябва да съответстват на обема на направената реклама.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Бизнес
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата