За всеки един сектор, когато искате да му сложите нови налози, това е изключително важно, защото ще оскъпи неговата продукция. Това коментира по повод отварянето на офертите на кандидатите за изграждане на тол системата в България Веселин Грозданов от Клъстер "Зелен транспорт" в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
"Независимо, че транспортът няма веществено производство, а се води в сферата на услугите, той добавя стойност към всичко, което се предлага", настоя тай.
Това, което се твърди, че населението няма да усети промяната, не е вярно, защото увеличението на разходите на транспортните компании веднага ще се отрази на пазара, обясни гостът.
Европа иска да има обща тол система, която да бъде съвместима между отделните държави и механизмът за заплащане да е един и същ, но в директивата на ЕС не е дадено точно решение, а има няколко варианта. Европа оставя всяка държава да реши подробностите по прилагането, каза още Грозданов.
"В повечето европейски страни в тол системите са включени само аутобаните и първокласните пътища и са решили, че който замърсява - той да плаща. Който ползва най-добрата услуга, най-добрите пътища, също трябва да си заплаща".
В съседна Сърбия плащат абсолютно всички, докато в България се предлага таксуването да важи само за тежкотоварните автомобили, отбеляза събеседникът.
Какви са предимствата и недостатъците на различните системи, допускани от директивата на ЕС? Как контролът на чуждестранните товарни автомобили да стане по-ефективен и по-лесен? Най-сложната и скъпа система, която избира България, ще донесе ли очакваните позитивни ефекти? Рискува ли България да "изпадне" и да бъде заобикаляна от международния транспортен коридор на Европа?
Повече можете да видите на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.