Пет на сто от местата за паркиране в центъра на София ще бъдат отделени за инвалиди, заяви в интервю за БТА директорът на общинската фирма "Паркинги и
гаражи" Ивайло Николов. Новият регламент за преференциите за трудноподвижните хора при паркирането е подготвен от работна група с участието на ръководителите на Съюза на инвалидите в България, Центъра за независим живот, Асоциацията на шофьорите-инвалиди, Асоциацията на студенти и младежи с увреждания и "Паркинги и гаражи".
Текстовете са част от проекта за наредба, която се очаква да бъде одобрена от Столичния общински съвет през април.
С определянето на квота за инвалиди, капацитетът на синята зона ще се оптимизира с 15 на сто, въпреки че броят на местата формално няма да бъде увеличен.
200-те места за инвалиди в синята зона/от общо 4000/ ще бъдат фиксирани с маркировка и вертикална сигнализация. По този начин се премахва възможността хората с увреждания да паркират в центъра произволно. Мястото за автомобилите на инвалиди няма да е със стандартната ширина от 2,5 м., а ще бъде 3,6 метра. Разрешеният престой ще е до три часа, а не за цял ден.
Паркирането може да бъде само по повод обслужване на притежателя на картата. Така се защитават интересите и на другите хора с увреждания. Целта е в рамките на 12 часа, едно място да обслужи поне 4 автомобила на хора с увреждания, вместо да бъде заемано само от една кола.
По предложение на директора на "Паркинги и гаражи" ще се въведе утежнена санкция за нарушителите, които паркират на места за инвалиди. В момента служителите на КАТ могат да налагат глоби от 20 до 30 лева. Ивайло Николов настоява санкцията да е между 3 и 5 пъти по-висока. Това ще има превантивна роля, за да се съобразяват шофьорите със специалния режим на ползване на
тези места, е мотивът на вносителя.
Предстои въвеждане на нов тип карти за легитимация на привилегията. Практиката показва, че използваният в момента архаичен картонен носител е изключително лесен за фалшификация и той ще бъде заменен с електронна чип-карта. В момента са издадени около 12 000 карти за паркиране на инвалиди, а се ползват поне още толкова фалшиви, каза Николов.
Чип картата ще бъде поставяна от вътрешната страна на предното стъкло на автомобила. Тя ще може да бъде контролирана отвън чрез електронен четец. Чипът ще съдържа информация за дати на издаване и валидност, както и за личните данни на притежателя. Контрольорите, които ще проверяват данните, ще бъдат оторизирани за работа с лични данни, увери Ивайло Николов.
Фалшивите карти ще влизат в черен списък и ще се изземват, а на нарушителите ще бъдат поставяни скоби. При повреда или опит за премахване на скобите, директорът на общинското предприятие предлага 300 лева глоба и възможност устройството да блокира колелото на автомобила докато санкцията не бъде платена.
Чип картите ще се издават безплатно и ще се подновяват всяка година. Така според шефа на "Паркинги и гаражи" издаването ще може да бъде съобразявано с евентуални промени в режима на ползване на привилегията или в здравния статус на притежателите.
Хартиеният носител, които се ползва в момента, струва на общинския бюджет между 5 и 7 лева, а стойността на една чип карта е 2 евро. Така с икономиите ще се покрият разходите за въвеждане на новата система, е мнението на Николов.
Първоначално за контрола върху местата за преференциално паркиране ще бъдат необходими 10 електронни четци. Ако се приеме предложението на общинската фирма за въвеждане на електронна система и за таксуване и самотаксуване, ще бъдат необходими между 50 и 80 броя.
"Паркинги и гаражи" ще изработи дизайна на картите, ще ги отпечатва, зарежда и ще ги предоставя. Досега стикерите бяха издавани от дирекция "Социални дейности" към Столичната община.
С въвеждането на ред в привилегиите, промените в организацията на паркирането няма да приключат, заяви Ивайло Николов. Следващата стъпка е въвеждане на единната електронна система за управление на паркирането в София. Тогава контролът ще се осъществява от диспечерски център чрез дигитални камери за 24-часово наблюдение. Ако системата следи едновременно както трафика така и паркирането, ще трябва да има 500 точки за видеонаблюдение - 350 на основни кръстовища и 150 на паркинги.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.