И останалите двама кандидат-концесионери на летище София са обжалвали избора на консорциума "Соф Кънект" за частен оператор на столичното летище пред ресорната Комисия за защита на конкуренцията (КЗК).
В понеделник, когато изтича и крайният срок за претенциите, молби за образуване на производство в КЗК са внесли "Фрапорт България" и консорциумът "ССБ София Еърпорт", воден от швейцарското дружество "ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ" с патрньор датския оператор "Копенхаген Еърпортс".
Припомняме, че в последния ден на миналата седмица жалби вкараха френско-турският консорциум между „Еърпортс Де Пари“ и „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг“(ЕДП/ТАВ) и британско-китайският консорциум между британския оператор „Манчестър Еърпорт Груп" (МАГ) и „Бейджин Кънстракшън“.
Така се оказва, че всички непредпочетени претенденти за концесията не са съгласни с избора на ресорната комисия на Министерството на транспорта. Така сега предстои образуването на производство от страна на КЗК и разглеждане на цялата документация по концесионната процедура.
Припомняме, че преди седмици за концесионер бе определен "Соф кънект", в който акционери са фондът Meridiam и операторът на летище Мюнхен с обща оценка от 86,12 точки. За техническото си предложение консорциумът бе оценен с максималните 100 точки. Консорциумът предложи годишно концесионно възнаграждение от 24.54 млн. евро (трето по размер) или 32% от размера на общите приходи от всички дейности за текущата година (второ по размер) и обещаха най-малко инвестиции от всички кандидати - 608 млн. евро.
Предложението на победителя предвижда по 24,5 млн. евро годишно възнаграждение на държавата и инвестиции от 608 млн. евро (плюс исканата от всички сума от 550 млн. лв. първоначално плащане).
По закон, след като КЗК образува производство, трябва да поиска от министерството в тридневен срок да предостави документацията за концесионната процедура. Пак в този срок трябва да предостави и становище дали иска предварително изпълнение, тоест жалбите да не спират подписването на договора. Следва КЗК да се произнесе, а решението подлежи на обжалване пред ВАС. Едва след окончателното решение на съда за предварително изпълнение може да се сключи договор с определения за победител.
Ако транспортното министерстно не поиска предварително изпълнение, ще се чака КЗК да се произнесе, а ако има обжалване - и ВАС.
Припомняме, че процедурата за търсене на концесионер стартира в началото на юли миналата година. Според критериите на транспортното ведомство минимумът за концесионна такса беше 15 млн. евро, или 10% от оборота на всички дейности. Всички кандидати подадоха по-високи оферти от заложения минимум.
Конкурсът е за концесия за период от 35 г. с опция за удължаване. Основното изискване е за инвестиция от най-малко 1,17 млрд. лв. (600 млн. евро) и построяване на трети терминал в първите 10 години. Сред изискванията е и разширяване на Терминал 2. Победителят се ангажира още с плащане на минимум 550 млн. лв. без ДДС. авансово на държавата за концесията.
Настоящата процедура е втори опит за отдаване на концесия на летище "София". Предишният опит беше спрян от служебния кабинет на Огнян Герджиков, назначен от президента Румен Радев. Основната причина за това бяха занижените критерии и защитата на националната сигурност.
Ето защо при втората процедура консултанти на Министерството на транспорта бяха Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. Това не доведе до повече кандидати, но се постигнаха по-високи изисквания към бъдещия концесионер.
Четете още новини в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.