Софийското летище се приближава с още една стъпка към концесионирането си, след като в петък Върховният административен съд остави в сила решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) от 14 ноември 2019 г. С него се потвърждава изборът от Министерството на транспорта, информационните съобщения и технологии за концесионер на летище София, с което за изпълнител е определен консорциум „Соф кънект“, съобщи Investor.bg.
Припомняме, че през ноември КЗК остави без уважение четирите жалби по процедурата за концесия на летище София. Регулаторът проведе заседанието си, на което са присъствали обжалващите кандидати, в четвъртък и още на следващия ден излезе с готово решение от 284 страници.
Делото пред ВАС (№ 14199/2019) беше образувано по касационни жалби на трима от участниците в процедурата за избор на концесионер на софийското летище. Това са консорциум „Витоша“; консорциум между "Еърпортс Де Пари" ЕС.ЕЙ и "ТАВ Хавалиманларъ холдинг" А.Ш.“, както и участникът "Фрапорт България".
Съдът е приел, че КЗК е осъществила нужния контрол по законосъобразност и се е произнесла в рамките на проучването, което е регламентирано в Закона за концесиите. Тричленният състав на ВАС е установил също, че правилно КЗК не е открила нарушения при провеждане на процедурата, а също и несъответствия между офертата на спечелилия участник и документацията за възлагане на концесията.
Върховните съдии приемат, че КЗК е извършила дължимата проверка по законосъобразността на действията на министъра на транспорта, информационните съобщения и технологии както в процедурата за допускането до участие, така и по отношение на съответствието на определения за концесионер консорциум с критериите за възлагане на концесията, посочени в техническата документация.
Решението на тричленния състав на ВАС като първа инстанция подлежи на обжалване пред петчленен състав на съда.
Министерство на транспорта избра през миналото лято за концесионер фонда Meridiam, който ще си партнира с Strabag в обединението "СОФ Кънект" и има договор за оператор на летище Мюнхен. Кандидатът даде най-ниска оферта за инвестиции и трета поред оферта за концесионно плащане.
Офертата включва концесионно възнаграждение в размер на 24,5 млн. евро и капиталови инвестиции от 608 млн. евро.
Консорциумът планира изграждането на трети терминал на летището до десетата година от срока на концесията и нов карго терминал на мястото на стария Терминал 1. На по-късен етап е предвидено и разширяване на Терминал 3, включително чрез инвестиране в хотел.
През декември от "Соф кънект" заявиха, че очакват да подпишат концесионния договор през второто тримесечие на тази година и не се притесняват, че продължаващите процедури по обжалване на избора ще доведат до промени.
„Трябва да изчакаме приключването на процедурите по обжалване и да изпълним някои извъндоговорни задължения, преди реално да получим концесията на летище София“, каза пред Investor.bg Щефан Верман, говорител на Meridiam.
Припомняме, че процедурата за търсене на концесионер стартира в началото на юли 2018 г. Според критериите на транспортното ведомство минимумът за концесионна такса беше 15 млн. евро, или 10% от оборота на всички дейности. Всички кандидати подадоха по-високи оферти от заложения минимум. Концесията е за период от 35 години с опция за удължаване.
Настоящата процедура е втори опит за отдаване на концесия на летище "София" на концесия. Предишният опит беше спрян от служебния кабинет на Огнян Герджиков, назначен от президента Румен Радев. Основната причина за това бяха занижените критерии и защитата на националната сигурност.
Ето защо при втората процедура консултанти на Министерството на транспорта бяха Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие. Това не доведе до повече кандидати, но се постигнаха по-високи изисквания към бъдещия концесионер.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.