Интересите на България налагат в кратки срокове да се построят над 1 200 километра автомагистрали, каза на пресконференция днес председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Йордан Мирчев, цитиран от БТА. Брифингът е във връзка с решението на правителството да даде на концесия автомагистралата на българо-португалския консорциум.
Рискът за строителството и експлоатацията на магистрала "Тракия" се поема на 100 процента от концесионера, каза Йордан Мирчев. В подписания концесионен договор е записано, че ако се допусне закъснение от 1 до 6 месеца, концесионерът плаща на държавата от 10 000 до 40 000 евро на ден, посочи той. Ако концесионерът удължи евентуално с още три месеца срока на изпълнение на магистралата, санкцията достига 83 330 евро на ден, допълни Мирчев.
По думите му по отношение на риска за качеството българската страна ще обяви конкурс за независим наблюдател, който ще осъществява контрола на качеството. Рискът по осигуряването на необходимия трафик за добри положителни финансови резултати се поема от държавата, отбеляза Мирчев.
Параметрите на концесионния договор за магистрала "Тракия" включват 590 милиона евро, от които 437 милиона евро за ново строителство за неизградената част от магистралата, 38.9 милиона евро за реконструкция и изграждане на ТОЛ площадки, 95.7 милиона евро за рехабилитация на участъците в експлоатация и
18.3 милиона евро за оборудване и управление на пътя, каза председателят на парламентарната комисия по транспорт.
Мирчев потвърди, че цената за преминаване по магистралата ще бъде 5 стотинки на километър, а разпределението на печалбата ще бъде 80 на сто за българската страна и 20 на сто за българо-португалския консорциум.
Цената на един километър автомагистрала в страните от ЕС е между 5 и 15 милиона евро, а в Португалия цената е между 5 и 7 милиона евро на километър, заяви Мирчев. По думите му според концесионния договор цената на километър от магистрала "Тракия" е 2,7 милиона евро, което е 30 на сто под най-ниското цена в Европа.
От 19 000 км републиканска пътна мрежа едва 1,7 на сто са автомагистрали, каза Мирчев. Той допълни, че с подписването на договора за присъединяване към ЕС България поема задължението да изгради, рехабилитира и модернизира над 1 598 км.
Изпълнителният директор на "Сова Харис" Васил Тончев съобщи, че на 5 и 6 април е проведено телефонно експресно проучване на социологическата агенция сред 800 души от регионите, през които ще минава магистрала "Тракия". 73.9 на сто от анкетираните смятат, че трябва да има магистрала по
европейски стандарти от граница до граница, а 46.2 на сто одобряват решението на правителството да подпише договора за дострояване на магистрала "Тракия", сочи изследването, цитирано от Тончев. Според него за 58. 5 на сто от тях по-важно е качеството и срокът за построяването на магистралата, а за 25.3 на сто - цената на проекта.
Според проучване на социологическата агенция "Естат", проведено в средата на март сред 1 102 души в същите региони, 44 на сто от анкетираните не са против участието на Португалия в консорциума, каза социологът Иво Желев. По думите му 86 на сто от анкетираните биха гласували за дострояването на магистрала
"Тракия", ако е имало такова предварително допитване.