ЕС готви закони срещу "био" и "еко" продукти, рекламирането им ще става само след приложени доказателства. Останалото да се смята за измама иска Европейския парламент. Това е нова европейска директива, която забранява всякакъв вид подвеждаща информация за продуктите, съобщава "Фокус. Забраната ще важи и за домакински уреди, които се развалят след изтичане на гаранцията.
Независимо дали говорим за етикети или реклама, търговците на дребно и производителите вече не могат да използват твърдения като "екологичен", "щадящ за околната среда", "естествен", "биоразградим" или просто набеден за "еко" без доказателство, като например сертификат или съответната акредитирация. Вече не може да се използва и "устойчиво", без обяснение що е то. Европейската директива обхваща всички категории продукти, независимо дали говорим за храни, козметика или домакински уреди.
Новите правила също ще забранят необоснованите твърдения за дълготрайност. Например твърдението, че една пералня ще издържи 5000 цикъла на пране, ако това не е вярно или доказано. Или подканва да смените консумативите по-рано от строго необходимото. Което често се случва с мастилото за принтер например.
Проучванията показват, че продукти като мобилни телефони, принтери или перални се развалят между втората и третата година на употреба. Новите правила ще забранят рекламите на тези продукти като "устойчиви".
Европейските парламентаристи също искат да забранят искове, основани на схеми за компенсиране на емисии. Като например кампании, при които потребителите се насърчават да купуват определени пластмасови бутилки с мотива, че са по-добри, защото производителите са засадили някъде дървета.
Освен това авиокомпаниите вече няма да могат да продават климатично неутрални полети, насърчавайки пътниците да купуват въглеродни кредити, за да компенсират своите емисии.
Официалната статистика показва, че в Европейския съюз има повече от 1200 екологични етикета и твърдения, но само 35% имат някаква форма на проверка.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.