Стабилност, приемственост, по-малко скептицизъм и малко повече оптимизъм. Така австрийските компании в България определят бизнес климата в страната ни през следващите 12 месеца. Това заяви Филип Купфер, търговски съветник при посолството на Австрия в България в интервю за Bloomberg TV Bulgaria.
Австрийското търговско представителство ADVANTAGE AUSTRIA представи неотдавна резултатите от ежегодната анкета сред австрийските инвеститори за бизнес климата у нас. Проучването е проведено в края на 2024 г. с участието на 98 мениджъри на австрийски компании в България.
Най-често австрийският бизнес в България изтъква следните предизвикателства: политическата стабилност, която е свързана с предвидимостта на икономическата политика, престъпността и корупцията, бюрокрацията и наличието на квалифицирана работна ръка.
По думите му най-голямото предизвикателство за австрийските компании тази година е политическата стабилност. Миналата година беше бюрокрацията. Очевидно е, че случващото се в България има ефект върху нагласите на австрийския бизнес.
"По отношение на престъпността и корупцията мога да кажа, че наблюдаваме Индекса за възприятие на корупцията. Там България отбелязва прогрес – и като точки, и като място в класацията. От друга страна е проучването на „Евробарометър“ за корупцията. За съжаление, там България е с по-нисък резултат от предходната година. Така че бих казал, че наблюдаваме смесена картина", каза гостът.
Филип Купфер допълни, че от януари до октомври миналата година австрийският износ за България намалява с близо 2%, което има своето геополитическо обяснение. Интересно е, че българският износ за Австрия намалява с почти 20%. Тук трябва да отбележим, че австрийската икономика се намира в рецесия за втора поредна година, както и германската.
"Австрия и България са много тясно свързани с германската икономика. Когато говорим за аутомотив сектора, за машини и оборудване, има много компании от Австрия и от България, които са доставчици на големите германски производители на оригинално оборудване. А те се намират в процес на трансформация, което води до промени и в нашите компании".
По отношение на членството ни в Шенген Купфер коментира: "На първо място, пълноправното членство в Шенген улеснява пътуванията. Отпадат границите при пътувания в страните от това пространство, което би могло да насърчи туризма. Има приблизително 180 000–190 000 австрийци, които посещават всяка година България, за да изкарат ваканцията си тук. От друга страна имаме над 90 000 българи, които посещават Австрия ежегодно. Така че туризмът е първият сектор.
Когато говорим за свободно придвижване в Шенгенското пространство, винаги може да се очаква ръст на търговията като цяло, защото логистичните разходи ще бъдат по-ниски. Ако намалее времето за транспортиране, ако доставките стават по-бързо, съответно разходите ще намалеят. От това може да се възползва българският бизнес, който е много тясно свързан с икономиките от Централна и Източна Европа.
И третото направление, по което може да спечели България, е да привлича повече чуждестранни инвестиции. Членството в Шенген може да насърчи компаниите да изграждат в България регионални хъбове и логистични центрове за Европа".
Цялото интервю - на сайта на Bloomberg TV Bulgaria
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.